Steinsetbygdvegen blir stengt ved Kruk

Fylkesvegen mellom Nord-Etnedal og Fagernes blir stengt ved Kruktjernet neste uke på grunn av vegarbeid.

Når store mengder masser skal graves ut og nye skal fylles på, som her på fv. 244 i Østre Toten, må vegen stenges for trafikk. - Klikk for stort bildeNår store mengder masser skal graves ut og nye skal fylles på, som her på fv. 244 i Østre Toten, må vegen stenges for trafikk. Ola Christensen Kolbu Vegen blir stengt hele døgnet fra mandag 7. august, men skal åpnes igjen før helga.

Masseutskifting

Innlandet fylkeskommune er godt i gang med å ruste opp Steinsetbygdvegen på strekningen mellom kryssene med Lundemoenvegen i Etnedal og Raneisvegen i Nord-Aurdal.

Arbeidet på den 22 kilometer lange strekningen begynte den 30. mai. Blant annet skal entreprenøren skifte ut dårlige masser på de svakeste punktene.

- På en kort strekning nær krysset med Nythunvegen ved Kruktjernet må vi stenge vegen i noen dager. Entreprenøren må grave seg to meter ned i bakken og fylle på nye masser. Da kan vi ikke ha trafikk på vegen, sier byggeleder Ola Christensen Kolbu i Innlandet fylkeskommune.

Lokal omkjøringsveg

Fylkeskommunen har vært i kontakt med et veglag som eier en privat veg, som kan brukes som omkjøringsveg mens fylkesvegen er stengt.

- Arbeidet med å grave ut og fylle på nye masser skal være ferdig fredag 11. august. Det er ikke sikkert vi rekker å få asfaltert strekningen ved Kruktjernet til da, men vegen skal åpnes igjen før helga, sier Kolbu.

Ferdig til neste høst

Utbedringa av Steinsetbygdvegen foregår over en periode på tre år og skal være ferdig høsten 2024. Til sammen skal den tre mil lange strekningen mellom Flatøydegard-krysset og Raneiskrysset rustes opp for ca. 92 millioner kroner.

I år skal strekningen mellom Flatøydegard og Lundemoenkrysset dypstabiliseres og asfalteres. Der ble grunnarbeidet med grøfting og masseutskifting utført i fjor.

Prosjektet avsluttes neste høst med asfaltering av strekningen som blir utbedret nå.