Starter utbedring av Synnfjellvegen

Fylkesveg 2436 i Nordre Land skal utbedres for ca. 44 millioner kroner i år og neste år.

Synnfjellsvegen skal dypstabiliseres og asfalteres neste år. Vedlikeholdstiltakene vil gi asfalten lengre levetid. (Arkivfoto fra fv. 216) - Klikk for stort bildeSynnfjellsvegen skal dypstabiliseres og asfalteres neste år. Vedlikeholdstiltakene vil gi asfalten lengre levetid. (Arkivfoto fra fv. 216) Arnfinn Trosterud Vegarbeidet på strekningen mellom Fagerlund og Spåtind er planlagt å starte mandag 7. august.

Det er Mesta AS som skal utføre arbeidet for Innlandet fylkeskommune.

Omfattende vedlikehold

Strekningen som skal rustes opp er rundt 18 km lang. Entreprenøren skal skifte dårlige eller ødelagte stikkrenner, skifte ut dårlige masser, der det er nødvendig, og grøfte opp vegen.

- Vi gjør en del grunnarbeid på strekningen i år, og fullfører med dypstabilisering og dekkelegging neste år, sier byggeleder Rune Bratteng i Innlandet fylkeskommune.

Regn med ventetid

Hvis alt går som planlagt, kan arbeidet utføres uten at vegen må stenges helt for trafikk. Men trafikantene må regne med å vente litt i noen perioder.

- Når entreprenøren skal grave mye i vegbanen, for eksempel når vi skifter stikkrenner, må bilistene regne med å vente litt. Det er viktig å beregne ekstra kjøretid og ta hensyn til de som jobber i vegen, sier Bratteng.

Ferdig til neste høst

Arbeidet som skal gjøres i år fortsetter til ut på høsten. Hele strekningen på 18 km skal være ferdig i løpet av sommeren 2024.

Fylkeskommunen har satt av ca. 44 millioner kroner til arbeidet med Synnfjellvegen i Torpa i Nordre Land kommune.