Starter asfalteringen av 231 kilometer fylkesveg

Asfalteringen av fylkesveger i Innlandet starter neste uke. Vel 231 kilometer fylkesveg får ny asfalt i år. 

Disse fylkesvegstrekningene får ny asfalt i 2025.

Neste uke starter asfalteringen av fylkesveger i Innlandet. Vis hensyn når du passerer et område hvor det pågår vegarbeid. - Klikk for stort bildeNeste uke starter asfalteringen av fylkesveger i Innlandet. Vis hensyn når du passerer et område hvor det pågår vegarbeid. Kari Hermanrud

- Ny asfalt gir tryggere veger, bedre framkommelighet og lavere vedlikeholdskostnader på sikt. Det er en investering i både dagens behov og framtidens infrastruktur. Fylkestinget bevilget 50 millioner kroner ekstra i 2025 slik at det totalt blir brukt rundt 350 millioner kroner på å asfaltere 231 kilometer fylkesveg i Innlandet, sier Iselin Vistekleiven, leder for hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Asfalteringen av fylkesvegene dekkes av penger satt av i fylkeskommunens handlingsprogram for fylkesveger, ordinære drift- og vedlikeholdsmidler og statlige midler.

Dekketilstanden avgjør prioriteringene

Tilstanden på fylkesvegene blir registrert hvert år, og denne registreringen gir god oversikt over dekketilstanden på fylkesvegnettet. Registreringene inngår i grunnlaget for prioriteringene av hvilke veger som får asfalt i år og de neste årene.

- Behovet for ny asfalt på fylkesvegene er langt større enn de 231 kilometerne som får nytt dekke i år, men vi har dessverre ikke mer penger til rådighet i år. Det har vært en stor prisøkning på asfalt de siste årene og dette går på bekostning av antall kilometer veg som får ny asfalt, fortsetter Vistekleiven. 

Innlandet, som er Norges største vegeier etter staten, har et svært stort vedlikeholdsetterslep.  Vistekleiven fremhever derfor det er viktig å sørge for mer penger fra staten til å utbedre fylkesvegene i Innlandet.

Vis hensyn

Asfaltsesongen i Innlandet starter 12. mai. Asfaltjobbene i Innlandet er organisert i tre geografiske områder, og entreprenørene som har fått oppdragene har noe ulik oppstart. 

All asfaltering av fylkesveger i Innlandet skal være ferdig i løpet av oktober. 

-  Det vil være redusert fremkommelighet forbi der det asfalteres. Hvert år oppstår farlige situasjoner på grunn av utålmodige trafikanter. Av hensyn til egen og andres sikkerhet ber vi trafikantene ta hensyn til restriksjonene i områder hvor det foregår asfaltering eller annet vegarbeid, oppfordrer Johan Nøkleholm, enhetsleder for dekke og merke i Innlandet fylkeskommune.

Klimautslipp mer enn halvert siden 2020

Innlandet fylkeskommune har i anbudskonkurransene om asfaltjobbene vektlagt klima. Det gjør at asfaltleverandørene har konkurrert om lav CO2-utslipp og pris. Ettersom tilsvarende krav har vært stilt i flere år, er klimautslippene fra asfaltering mer enn halvert siden 2020. 

Det er flere grunner til den kraftige reduksjonen:

  • Det oljebaserte råstoffet er erstattet med biogent bindemiddel.
  • Diesel og fyringsolje på asfaltverkene er byttet ut med bio- og pelletsfyring.
  • Gammel asfalt resirkuleres i større grad enn før.
  • Transport har blitt effektivisert


- Asfaltering har vært en versting innen klimautslipp i drift av veger. Gjennom målrettet innsats og godt samarbeid med bransjen har vi redusert klimautslippene betraktelig i løpet av få år, men vi skal fortsette å gjøre tiltak som bidrar ytterligere til det grønne skiftet, forteller Vistekleiven avslutningsvis.