Snakket for Innlandet på viktig transportmøte

Samferdselsdepartementet har møtt alle fylkene for å få innspill til arbeidet med Nasjonal transportplan.

Fylkesvaraordføreren i Innlandet og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er samstemt i at Innlandet er en viktig ferdselsåre for lakseindustrien i hele landet. - Klikk for stort bildeFylkesvaraordføreren i Innlandet og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er samstemt i at Innlandet er en viktig ferdselsåre for lakseindustrien i hele landet. Aud Riseng På møtet den 12. desember støttet fylkesvaraordfører og konstituert leder av samferdselsutvalget i Innlandet, Aud Hove (SP), departementets mål om å ta vare på de riksvegene vi har og oppgradere dem.

- Dette er viktigere enn å bygge mange helt nye, dyre veger, sa Hove.

I innlegget sitt ba hun samferdselsministeren om å sørge for at staten gjør seg ferdig med de vegprosjektene den har begynt på, som E6 i Gudbrandsdalen.

Ønsker mer realistisk plan

I innledningen til møtet med fylkene og de fire største byene i landet forklarte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at Regjeringen ønsker å gjøre Nasjonal transportplan (NTP) mer tilpasset den økonomiske situasjonen landet er i nå.

Derfor har departementet framskyndet det opprinnelige tidspunktet for rullering av planen.

- Stortingsmeldingen blir lagt fram våren 2024 i stedet for våren 2025. Når vi legger fram en revidert transportplan for perioden 2025 – 2036, har vi som mål å imøtekomme fylkenes og distriktenes viktigste behov på dette området, sa Nygård.

Norges matkammer

Aud Hove understreket at Innlandet fungerer som transportkorridor for hele landet.

- Innlandet er Norges matkammer. Veger og jernbanestrekninger i fylket vårt binder hele landet sammen. Reiselivet omsetter for 5,7 milliarder i året. Vi har mange deltidsinnbyggere og overnattingsstedene har ca. fire millioner kommersielle gjestedøgn i året, sa Hove.

Hun trakk fram transporten av laks fra hele Norge som et eksempel på Innlandets sentrale rolle for næringslivet i andre fylker.

Hoves eksempel sammenfalt godt med samferdselsministerens innlegg. Nygård viste et kart over transporten av laks fra oppdrettsanleggene langs kysten. Siste etappe for laksen går svært ofte gjennom Innlandet.

- Mjøsbyen må få midler

Aud Hove gjør det klart at Innlandet trenger statlig tilskudd til bedre kollektivtransport i sitt største byområde, Mjøsbyen. - Klikk for stort bildeAud Hove gjør det klart at Innlandet trenger statlig tilskudd til bedre kollektivtransport i sitt største byområde, Mjøsbyen. Aud Riseng Flere byer og byområder i Norge får ekstra pengestøtte fra staten til tiltak som kan få flere til å gå, sykle og reise kollektivt i byområdene, framfor å kjøre personbil. Målet er å få ned klimagassutslippene.

Innlandet får ikke slik støtte. Dette tok Aud Hove opp på møtet med samferdselsministeren.

- Innlandet er eneste fylket som ikke har byvekstavtaler, belønningsmidler eller miljøpakker som kan få flere til å reise kollektivt. Hvordan kan Mjøsbyen, det vil si kommunene rundt Mjøsa, bli en del av denne statlige ordningen, slik at vi kan få flere til å reise med buss? Det er helt nødvendig, hvis vi skal nå klimamålene, sa Hove.

Transportkonferanse i februar

Fylkeskommunen jobber for fullt med å samle innspill til en uttalelse om forslaget til prioriteringene i NTP, som transportetatene skal legge fram i slutten av mars.

Til nå har fylkeskommunen blant annet fått innspill fra regionråd og veg- og jernbanefora i hele  Innlandet.

Den 7. februar skal fylkeskommunen arrangere en transportkonferanse på Lillehammer, der målet er å komme enda et skritt videre i arbeidet med å gi viktige innspill til prioriteringene i transportplanen. På konferansen vil transportetatene innlede med å fortelle om hvilke rammebetingelser og føringer de jobber etter, når de skal foreslå sine prioriteringer.