Rydder kratt langs fylkesvegene

I vinter blir det ryddet kratt langs mange fylkesveger i Innlandet. Hensikten er å bedre sikt og trafikksikkerheten.

Hver vinter ryddes vegens frie rom langs fylkesveger i Innlandet. - Klikk for stort bildeRydding av vegens frie rom Innlandet fylkeskommune

Arbeidet gjennomføres av fylkeskommunenes driftsentreprenører innenfor det som kalles vegens frie rom. For fylkesveger er vegens frie rom fem meter over vegbanen og to meter utenfor vegbanen, mens tilsvarende for fylkeskommunale gang- og sykkelveger er tre meter over ferdselsarealet og en halv meter utenfor vegkanten.

Viktig for trafikksikkerhet og sikt

Fylkeskommunens driftsentreprenører rydder hver vinter kratt fra fylkesvegenes frie rom.

- Dette arbeidet er viktig for å bedre sikten og trafikksikkerheten langs fylkesvegene, forteller seksjonssjef Arne Fredheim i vegseksjonen i Innlandet fylkeskommune.

I disse dager foregår derfor arbeid med å felle trær og kvister langs fylkesveger i hele Innlandet. Se oversikt over noen av vegene (PDF, 102 kB) hvor det i tiden som kommer gjøres arbeider med vegens frie rom i ditt nærområde.

Redusert fremkommelighet forbi arbeidsområdet

Arbeidet med å rydde vegens frie rom gjøres med gravemaskiner og bruk av motorsager før busker og trær kjøres bort med lastebiler eller traktorer.

- Maskinene står i fylkesvegene i periodene det frie rommet blir ryddet, og hastigheten på veger blir gjerne satt ned forbi anleggsområdene for å ivareta sikkerheten til både for trafikanter og de som jobber på strekningen, fortsetter Fredheim.

Fredheim oppfordrer trafikantene til å følge skiltingen forbi områder hvor det foregår vegarbeid.