Realistisk øvelse i Falkentunnelen på fv. 33

Onsdag 3. mai arrangerer fylkeskommunen, Statens vegvesen og nødetatene en redningsøvelse i Falkentunnelen i Østre Toten.

Falkentunnelen på fv. 33 ble åpnet i 2014. - Klikk for stort bildeFalkentunnelen på fv. 33 ble åpnet i 2014. Kari Hermanrud Øvelsen skjer mellom klokka 09 og 11 og kommer til å berøre trafikken.

Viktig å øve i tunnel

Falkentunnelen på fylkesveg 33 er over 900 meter lang og ligger rett nord for kommunegrensa mellom Østre Toten og Eidsvoll.

Fylkeskommunen arrangerer jevnlige øvelser i tunnelen for å sikre at alle som har en rolle i et redningsoppdrag er koordinert og at nødutstyret i tunnelen fungerer.

Arbeidsforholdene for redningsmannskapene er annerledes inne i en tunnel enn på en veg i åpent landskap. Det er derfor viktig å gjennomføre realistiske øvelser i lange vegtunneler.

Onsdag kommer alle nødetatene, Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune til å delta med personell for å øve på et redningsoppdrag inne i tunnelen.

Må regne med ventetid

Det er ingen lokal omkjøringsveg for fylkesveg 33 i Skreifjella. Trafikantene må derfor regne med å vente litt på å komme forbi øvingsstrekningen.

Trafikkvakter kommer til å stoppe trafikken og slippe den forbi i puljer, når det er mulig, mens øvelsen pågår. Tunnelen kan likevel bli stengt i inntil en time, mens aktiviteten er på det mest intense.

Gjennomgangstrafikk mellom Gjøvik/Toten og E6 kan vurdere å kjøre riksveg 4 over Hadeland eller E6 om Hamar.

De som skal reise med fly fra Gardermoen, bør beregne god tid, og eventuelt reise så tidlig at de rekker gjennom tunnelen før klokka 09.