Randsfjordferja innstilt i ei uke på grunn av service

Ferja skal sjekkes og rederiet skal utføre planlagt vedlikehold fra 22. til 30. juni.

Ferje på vei opp av vannet. - Klikk for stort bildeRandsfjordferja Elrond skal gjennom sin årlige service. Den første delen av vedlikeholdsarbeidet skjer på land. Innlandet fylkeskommune

Det er vanlig å utføre slikt arbeid på denne tida av året, når skolene har tatt sommerferie.

Vasker skroget

«Elrond» skal ha sin årlige «helsesjekk», som begynner med at ferja tas opp på slippen på Horn.

Mens ferja er på land, skal skroget blant annet vaskes og bunnen skal smøres. Dette blir utført i helga som kommer.

Mandag blir ferja sjøsatt igjen, og utover i uka blir det arbeid med mindre reparasjoner og forefallende vedlikehold, som sveising og maling, om bord i den elektriske bilferja.

Passasjerene varslet

Enhetsleder og skipsfører Asmund Ottemo Storsæter beklager at de som til vanlig reiser med ferja mellom Bjoneroa og Horn, ikke får noe ferjetilbud den uka.

- Vi har sendt melding til alle faste kunder som abonnerer på SMS-tjenesten vår. Vi håper at folk klarer å finne andre reisemåter mellom øst- og vestsida av Gran kommune den uka ferja skal gjennom det rutinemessige vedlikeholdsprogrammet, sier Storsæter.

Randsfjordferja vil gå som normalt ut dagen den 21. juni, og på nytt fra morgenen den 1. juli.