Ni fylkesveger fortsatt preget av «Hans»

Ni fylkesveger, først og fremst i Gudbrandsdalen, er helt eller delvis stengt på grunn av skader etter ekstremværet i august.

Mønin bru  på fylkesveg 2478 i Nord-Aurdal har delvis blitt tatt av elva Åbjøra og har fått svært store skader.  - Klikk for stort bildeSlik så Mønin bru på fylkesveg 2478 i Nord-Aurdal ut da Åbjøra gikk over sine bredder. Vegen er delvis borte. Det vil ta tid å bygge den opp igjen. Foto: Håvard Ødegård

Utbedringen av flom- og rasskadene vil koste mellom 340 og 530 millioner kroner, viser de siste beregningene.

Store ødeleggelser

Langvarig styrtregn under ekstremværet i begynnelsen av august førte til flom i mange av vassdragene i Innlandet. I tillegg fant vannet nye veger, slik at bekker rant over vegene på steder der det ikke var grøfter, kummer eller stikkrenner til å ta unna vannet.

Flom- og rasskadene var massive og rammet særlig de store dalførene i den vestlige delen av Innlandet. Flere steder raste deler av vegbanen helt ut på forholdsvis lange strekninger. Tre fylkesvegbruer ble helt ødelagt av flommen.

Langs bekker og elver ble langsgående fylkesveger undergravd av vannet, slik at deler av vegbanen sank. Fylkeskommunen forventer at entreprenørene vil finne flere skader på vegnettet som skyldes flommen i august.

Forventer statlig hjelp

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud, fylkesordfører Aud Hove og samferdselssjef Aud Riseng i kriserommet under ekstremværet. - Klikk for stort bildeFylkeskommunedirektør Tron Bamrud, fylkesordfører Aud Hove besøkte samferdselsavdelingens krisestab under ekstremværet "Hans". Til høyre: samferdselssjef Aud Riseng Marit Thobiassen Strande

Prislappen på 340 – 530 millioner kroner dekker kun arbeidet med å sette de rundt 100 fylkesvegene som ble rammet av «Hans» i stand igjen, slik de var før flommen. Hvis vegene skal oppgraderes til å kunne tåle nye flommer og jordskred, vil det koste mellom 20 og 40 millioner mer.

- Dette er utgifter fylkeskommunen ikke kan klare å dekke alene. Her må vi få tilskudd fra staten. Vi snakker i verste fall om utgifter på over 600 millioner kroner. Dette kommer på toppen av vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene, som er beregnet til å ligge et sted mellom sju og åtte milliarder kroner, sier fylkesordfører Aud Hove.

Rammer livsnerven

Fylkeskommunen har jobbet for fullt med å gjenopprette forbindelsen på alle fylkesvegene som ble stengt på grunn av flom og ras. Til sammen ble rundt 180 punkt på vegnettet så skadet, at vegen på et tidspunkt var stengt.

To måneder etter at «Hans» slo til, er ni fylkesveger fortsatt helt eller delvis stengt, eller har redusert framkommelighet, på til sammen 11 punkt. Der deler av vegbanen har rast ut, eller bruer er helt ødelagt, vil arbeidet ta tid.

Fylkesutvalget drøftet de økonomiske konsekvensene av skadene på vegene på sitt møte den 17. oktober. Den 25. oktober skal saken behandles av fylkestinget.

- For Innlandet fylkeskommune er det ikke noe alternativ å la være å reparere og bygge opp igjen disse vegene. Fylkesvegene er selve livsnerven vår, og bosettinga vår er etablert med bakgrunn i denne infrastrukturen, sier fylkesordføreren.

Helt eller delvis stengte fylkesveger pr. 18.10.2023

Hadeland:

Fv. 34 ved Sinnerud i Gran ble åpnet for trafikk 17.10. Fortsatt redusert framkommelighet, fordi noe vegarbeid ved brua gjenstår.

Glåmdalen:

Fv. 2114 ved Braskereidfoss kraftverk i Våler: brua er tatt av flom. Kraftselskapet eier grunnen som brua lå på. Framtidig eierskap av vegen må avklares. Det vil ta lang tid å bygge den opp igjen. Trafikantene kan krysse Glomma på fv. 2094 ca. 1 km lenger nord.

Valdres:

Fv. 2478 Møninvegen gjennom Vestringsbygda i Nord-Aurdal er helt stengt ved Mønin bru. Utbedring pågår – forventet åpning av vegen er i månedsskiftet oktober/november.

Gudbrandsdalen:

Fv. 2528 Arlien bru i Rudsbygd i Lillehammer er ødelagt av store flomskader. Hva som skal gjøres med brua, blir en politisk sak.

Fv. 2528 Baklivegen ved Flåkålibrua blir helt stengt i kortere perioder i oktober på dagtid, mandag - fredag. Bussene går som normalt.

Fv. 255 i Øvre Svatsum i Gausdal er stengt i ett felt med lysregulering ved Ellanhuslia pga. jordskred inntil videre. Det blir krevende å bygge opp igjen strekningen som har rast ut.

Fv. 255 er stengt i ett felt ved Bødalen og trafikken er lysregulert. Utbedring vil trolig bli ferdig i løpet av oktober. Vegen blir helt stengt i kortere perioder under anleggsarbeidet.

Fv. 2532 Randklev vegbru i Ringebu er stengt pga. flomskader. Fundamentene blir stabilisert. Arbeid med brua kan tidligst starte høsten 2024, fordi Bane NOR må bygge opp igjen Randklev jernbanebru først.

Fv. 2532 Baksidevegen i Lia i Sør-Fron er stengt ved Bakke pga. jordskred. Utbedring er i gang og er forventet ferdig i løpet av november.  Vegen blir åpnet i ett felt i løpet av oktober.

Fv. 2616 Sjårdalsvegen i Vågå er stengt pga. jordskred. Utbedring er i gang. Ny veg må sprenges ut. Arbeidet kan være ferdig i løpet av november.

Fv. 2632 Skårvangsvegen i Vågå er stengt for kjøretøy over 7,5 tonn pga. flomskader. Et større rassikringsarbeid må være ferdig før vegen kan bli reparert. Arbeidet er forventet ferdig i månedsskiftet oktober/november.