Miljøvennlig utbedring av fylkesveg 21 i Eidskog

Fylkesveg 21 sørover fra Vestmarka er gjort mer trafikksikker ved at alle masser er gjenbrukt i nærområdet.

Den syv kilometer lange strekningen sørover fra Vestmarka er en av flere strekninger av fylkesveg 21 hvor det i løpet av de siste årene er gjort tiltak.

Bredere veg gir bedre sikkerhet og fremkommelighet

Ved Ljønebekken har ei bru blitt erstattet med rør slik at sideterrenget er slaket ut og fylkesveg 21 har blitt  bredere. - Klikk for stort bildeVed Ljønebekken har ei bru blitt erstattet med rør slik at sideterrenget er slaket ut og fylkesveg 21 har blitt bredere. Steinar Johansen, Innlandet fylkeskommune Det har blitt gjort flere tiltak for å bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten sør for Skotterud. Blant tiltakene som er gjort er:

• Utvide vegen til 7,5 meter
  • Skiftet ut masser under vegen og skiftet 35 stikkrenner
  • Grøftet langs vegen
  • Sprengt fjell og slaket ut terrenget ved siden vegen
  • Utbedret flere risikokurver

- Disse tiltakene reduserer konsekvensene ved utforkjøringer. Ettersom vegen er utvidet til 7,5 meter, har det også blitt plass til å etablere forsterket midtoppmerking. Dette reduserer sjansen for møteulykker. Tiltakene bedrer derfor trafikksikkerheten betydelig, sier Arne Skybak, fagkoordinator for trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune.

Det gjenstår noe arbeider på strekningen slik som montering av rekkverk som blir gjort i 2023.

Gjenbrukt alle masser i nærområdet

Utbedringen av fylkesveg 21 på den syv kilometer lange strekningen sørover fra Vestmarka er bærekraftig både miljømessig og samfunnsmessig.

- Vi gjenbrukte masser som allerede var i eller i nærheten av vegen. Dette gjør at ingen masser har blitt kjørt langt før de ble benyttet i vegutbedringen. Dette har en klar miljøgevinst, forteller byggeleder Steinar Johansen i Innlandet fylkeskommune.

Han forteller at entreprenøren Veidekke sprengte ut rundt 11000 kubikkmeter med fjell.

- Rundt 10500 kubikk ble brukt på fylkesveg 21 mellom Vestmarka og fylkesgrensen, mens de siste resterende massene ble kjørt til ett prosjektet ved Tobøl bad, fortsetter Johansen.

Johansen forteller videre at en del asfalt ble frest opp.

- Denne asfalten ble stort sett gjenbrukt på fylkesveg 21, men noe asfalt ble også brukt på et prosjekt på Skillingmarkvegen som er en kryssende veg til fylkesveg 21, forklarer Steinar Johansen.

Det er en fordel for naboer og andre trafikanter at transporten har vært kort.

- Jo kortere transport, jo mindre støy og støv for naboer og andre trafikanter, sier Johansen.

Omfattende arbeider på fylkesveg 21

- Vi har de siste årene gjort flere tiltak på fylkesveg 21 i Eidsskog som bedrer trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vegen og vi er opptatt av å få mer vei og tiltak for pengene. Når vi også får miljøgevinster av måten å jobbe på, er dette veldig bra, sier Aud Hove, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

I tillegg til tiltakene nevnt over, har fylkeskommunen gjort disse tiltakene:

• Hogget busker/skog inntil vegen langs fv. 21 mellom Skotterud og Viken grense.
  • Ved Thusporta er:
    • fylkesvegen blitt rettet ut
    • det bygd ny gang- og sykkelveg
    • det bygd ny trafikksikker atkomst til eiendommer
  • Ved Vilja er det satt opp et lyspunkt som bedrer sikkerheten på et krysningspunkt.
  • Ved Felleskjøpet er det bygd ny gang- og sykkelveg og ny busslomme.

De neste årene vil følgende arbeider gjøres langs fylkesveg 21:

• Sette opp rekkverk i risikogrupper
  • Slake ut sideterreng enkelte steder
  • Fjerne fjellknauser og store steinblokker nær vegen

Eidskog kommune er begeistret for arbeidene som er gjort langs fylkesveg 21.

- Det er veldig positivt med det er gjort tiltak som bedrer trafikksikkerheten og fremkommeligheten på fylkesveg 21. Noen av tiltakene gjør det også tryggere å gå og sykle langs vegen. At det også blir tryggere for myke trafikanter er viktig for folkehelsen og for å skape triveligere lokalsamfunn, sier ordfører Kamilla Thue i Eidskog kommune.