Krever at staten dekker skadene

Fylkestinget går inn for å søke om 632 millioner kroner for å dekke alle kostnadene etter ekstremværet «Hans». 

Store trær og jordmasser dekker en veg helt. - Klikk for stort bildeFylkestinget krever at staten betaler skadene etter ekstremværet "Hans". Over 100 veger ble skadet av flom eller ras. Marius Meland

Beløpet inkluderer 20 - 40 millioner til flomforebygging, slik at vegene og bruene som må repareres blir rustet til å tåle nye hendelser med flom og styrtregn. 

Mangler en milliard

Fylkestinget ønsker i utgangspunktet å bygge opp igjen alle bruer og veger som ble ødelagt. Dette er beregnet til å koste mellom 340 og 530 millioner kroner. 

Når utgiftene til forebygging av nye flommer, og et beløp for å dekke skader som ennå ikke har blitt oppdaget, legges til, blir totalsummen på over 630 millioner kroner. 

- Det får svært store konsekvenser for Innlandet fylkeskommune, hvis vi ikke får dekket dette av staten, sa Iselin Vistekleiven (Ap), da hun holdt første innlegg om saken. Hun er den nye lederen av hovedutvalget for samferdselssaker.

Kan ikke dekke dette selv

- Fylkeskommunen har fått en milliard i uforutsette utgifter på grunn av ekstremværet og brukollapsen på Tretten. Hvis vi ikke får dette dekket av staten, kan Innlandet fylkeskommune gå konkurs, sa den forrige lederen av samferdselsutvalget, Stein Tronsmoen (Sp), da saken ble behandlet av det avtroppende fylkesutvalget den 17. oktober. 

Så å si alle partier var på talerlista under fylkestingets møte den 25. oktober for å understreke hvor viktig det er at staten tar ansvaret for å bygge opp igjen infrastrukturen som ble ødelagt av “Hans”.

Må ruste oss for framtida

Flere av debattantene viste til at det vi opplevde under ekstremværet i august vil skje igjen. Det er derfor viktig å legge inn nye sikkerhetsmarginer, når utsatte punkt på vegnettet skal bygges opp igjen.

- Det er all grunn til å bruke det høyeste tallet i beregningene av hva det vil koste å reparere vegene, når vi skal søke om skjønnsmidler. Vi må unngå å komme i den samme situasjonen ved neste uvær, sa Rune Sørlien (Pensjonistpartiet).

Sørlien trakk også fram betydningen fylkesvegene i Innlandet har som beredskapsveger i militær sammenheng. 

Store utfordringer

Mai Bakken (SV) understreket at samferdsel er et av de viktigste områdene som fylkeskommunen må jobbe med framover. Prisstigningen, de høye ulykkestallene, etterslepet på vedlikehold av fylkesvegene og målet om å kutte utslipp av klimagasser byr på store utfordringer. 

- SV foreslår en kortere vedtakstekst enn den som ble vedtatt i fylkesutvalget. Vi må forenkle og spisse budskapet vårt for å bli forstått, sa Bakken. 

SV sitt alternative forslag falt med 12 mot 45 stemmer. De 45 som fikk flertall stemte likevel for en noe kortere versjon av det forrige fylkesutvalgets vedtak den 17. oktober.

Tretten bru senere

I fylkesutvalgets vedtak var fylkeskommunedirektørens forslag om å omtale kostnadene etter at Tretten bru kollapset også tatt med. Skadene må fullt ut dekkes av staten, sto det i vedtaket. 

Mai Bakken og flere andre debattanter mente at dette temaet ikke hører hjemme i en sak som gjelder å få dekket skadene etter ekstremværet. 

SV foreslo å be fylkeskommunedirektøren  legge fram en ny sak om konsekvensene av brukollapsen når Statens havarikommisjon har levert sin siste  granskingsrapport.

Dette punktet ble enstemmig vedtatt av fylkestinget. 

Les hele saksframlegget og protokollen i sak PS88/2023 i fylkestinget her