Fylkesveg 30 blitt mer trafikksikker

Fylkesveg 30 mellom Rendalen og Trøndelag grense har blitt utbedret for rundt 70 millioner i 2021 og 2022.

 - Fylkesveg 30 er en viktig forbindelse i nordøstre deler av Innlandet og vi er glade for at det er gjort omfattende tiltak på og langs vegen som bedrer fremkommeligheten og trafikksikkerheten, forteller Aud Hove som er leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.  

Strakstiltak mellom Rendalen og Tynset

I løpet av 2021 og 2022 er det brukt rundt 70 millioner kroner på tiltak på fylkeveg 30. Av dette er totalt 30 millioner midler fylkespolitikerne bevilget til å gjennomføre strakstiltak på fylkesveg 30 mellom Åkrestrømmen i Rendalen og Brekka sør for Tynset. Dette fordi denne strekningen hadde spesielt dårlig standard. 

- For 70 millioner kroner har vi fått gjennomført mange tiltak. Vi har blant annet gjort punktvise masseutskiftinger på til sammen 23500 kvadratmeter og dypstabilisert cirka 11 kilometer av vegen, sier byggeleder Kjetil Strømshoved i Innlandet fylkeskommune. 

Strømshoved forklarer at dypstabilisering innebærer at asfalten og grus- og pukklaget under asfalten ble frest opp og blandet sammen og komprimert før nytt lag med asfalt ble lagt. Han forteller videre at det er brukt cirka 700 meter rør for å skifte 52 stikkrenner og at 170 skilt er skiftet.

Hele den 45 kilometer lange strekningen mellom Bergset i Rendalen og Brekka i Tynset har fått nytt asfaltdekke. 

De farligste kurvene har blitt tryggere

Det er satt opp rekkverk flere steder langs fylkesveg 30 for å redusere skadene ved utforkjøringer.  - Klikk for stort bildeDet er satt opp rekkverk flere steder langs fylkesveg 30 for å redusere skadene ved utforkjøringer. Arne Skybak, Innlandet fylkeskommune Innlandet fylkeskommune har tidligere kartlagt områder med høy risiko for utforkjøringsulykker. 

- På fylkesveg 30 er det flest kurver med høy risiko for utforkjøringsulykker mellom Elvål i Rendalen og fylkesgrensen. Vi har i 2021 og 2022 utbedret 16 av de kurvene med høyest risiko for utforkjøringer fordi det bedrer trafikksikkerheten mest, sier Espen Strandvik Haugvik, ingeniør innen trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune.

Strandvik Haugvik forteller at det er ulike tiltak som er gjort på de 16 forskjellige kurvene som er gjort mer trafikksikre. 

- Vi har blant annet slaket ut flere bratte skråninger og justert flere bratte grøfter. Vi har også fjernet objekter, slik som stein og trær, som er farlige å kjøre på, fortsetter Strandvik Haugvik.

Han legger til at det er gjort tiltak ved siden av vegen der stikkrenner er byttet eller det er gjort andre vedlikeholdstiltak.

- Å gjøre flere tiltak i samme operasjon gjør at vi sparer penger. På den måten får vi utført flere tiltak for pengene, forklarer Haugvik Strandvik avslutningsvis.