Flisa bru må forsterkes før gjenåpning

Statens vegvesen har inspisert brua og gjort nye beregninger av hvor stor belastning den kan tåle.

Flisa bru på fylkesveg 216 ble stengt den 16. august etter at  Tretten bru hadde kollapset. - Klikk for stort bildeFlisa bru på fylkesveg 216 ble stengt den 16. august etter at Tretten bru hadde kollapset. Statens vegvesen Dagen etter brukollapsen på Tretten stengte Vegvesenet til sammen 14 andre fagverksbruer i tre av hensyn til sikkerheten.

Blant bruene som ble stengt var fylkevegbruene over Glomma på Flisa og Evenstad.

Støtter Vegvesenets vurdering

Innlandet fylkeskommune støtter Vegvesenets vurdering av at Flisa bru må forsterkes før den kan åpnes for trafikk.

Fylkeskommunen setter nå i gang med å planlegge arbeidet som må gjøres, slik at det kan bli utført så fort som mulig.

Omfattende arbeid

Statens vegvesen har prioritert arbeidet med å inspisere og gjøre kontrollberegninger av de 14 stengte bruene høyt.

Vegvesenet har sendt ut ei pressemelding om bakgrunnen for at Flisa bru blir stengt ei stund til og om framdriften i arbeidet med de øvrige stengte bruene.

Du kan lese pressemeldinga fra Vegvesenet her.