Atna hengebru er gjenåpnet

Fylkesveg 219 Atna hengebru over Glomma i Stor-Elvdal kommune har åpnet for trafikk for kjøretøy under 7,5 tonn.

Atna hengebru er åpnet for trafikk igjen for kjøretøy inntil 7,5 tonn. - Klikk for stort bildeAtna hengebru er åpnet for trafikk igjen for kjøretøy inntil 7,5 tonn. Sigurd Fossum, Innlandet fylkeskommune Brua ble stengt for trafikk i juni i fjor fordi den hadde svekket bæreevne. Siden da har skader på brua blitt reparert i tillegg til at Vegdirektoratet har gjennomført en bæreevneklassifisering.

Kun tillatt for kjøretøy inntil 7,5 tonn

Atna hengebru er nå åpen for kjøretøy med en tillatt totalvekt på 7,5 tonn og største tillatte aksellast på 4,5 tonn.

- Dette vil si at brua er åpen kun for mindre kjøretøy. For å ta vare på brua, må restriksjonene overholdes, forteller enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune.

Hvor kjører tyngre kjøretøy?

Kjøretøy tyngre enn 7,5 tonn må fortsette å kjøre via fylkesveg 2200 Atnavegen og riksveg 3.

- Dette er samme veger som alle kjøretøy har brukt i tiden Atna hengebru har vært stengt, fortsetter Lilleåsen Nerstad.