Årets bruarbeider nærmer seg ferdig

Utbedringen av Kongsvinger hengebru er i rute og tar snart vinterpause. Brua åpner for trafikk først i januar.

Oversiktsbilde av Kongsvinger hengebru tatt i september 2022 - Klikk for stort bildeOversiktsbilde av Kongsvinger hengebru tatt i september 2022 Innlandet fylkeskommune Arbeidene med å utbedre hengebrua startet i juli, og etter planen skal søndre del av brua bli utbedret i år.

- Arbeidene er i rute, og det gjenstår noe arbeider før det blir vinterpause på brua. Blant annet gjenstår noe overflatebehandling og utskifting av tredekke er blant arbeidene i år, forteller byggeleder Borger Løfsgaard Kojedahl i Innlandet fylkeskommune.

Årets bruarbeider vil være ferdig i begynnelsen av desember.

GIVAS jobber med vann- og avløp

GIVAS jobber med å utbedre vann- og avløpssystemet i krysset mellom Brugata og Storgata.

- Vi regner med å bli ferdig med arbeidet i dette krysset i slutten av januar. Så selv om arbeidene på brua blir ferdig i desember, vil brua være stengt for trafikk frem til arbeidene med vann- og avløp er ferdig, forteller byggeleder Jørn Rambøl i GIVAS.

Brua vil derfor åpne for trafikk igjen i slutten av januar 2023. Frem til da vil det være skiltet omkjøring om Gjemselund bru, Brugata og Eidemsgate.

Bruarbeider fortsetter i 2023

Det må imidlertid påregnes ny periode med stenging av Kongsvinger hengebru når utbedringen av den nordlige delen av brua starter i mars/april 2023.

- Arbeidene som gjøres på brua er av en slik art at de ikke kan gjøres om vinteren. Det er for eksempel ikke hensiktsmessig å gjøre malearbeider utendørs om vinteren på grunn av temperatur og luftfuktighet, fortsetter Løfsgaard Kojedahl.