Åpnet to vinterstengte veger

Fylkesveg 252 til Eidsbugarden og fylkesveg 2442 Værskei – Lenningen ble åpnet for sommersesongen fredag 9. juni.

Det var mye snø å frese bort på vegen inn til Eidsbugarden i mai. - Klikk for stort bildeDet var mye snø å frese bort på vegen inn til Eidsbugarden i mai. Vebjørn Nereng Mye snø i fjellet har gjort det krevende å få frest bort snøen på de to fylkesvegene denne våren.

Startet tidlig i Vang

Snømengdene har gjort at entreprenøren har brukt mer tid enn i et gjennomsnittsår på å frese opp fylkesveg 252 mellom Tyin og Eidsbugarden i Valdres.

- Vi startet tidlig for å være i rute med åpningen, men vann i vegbanen har skapt store utfordringer. Vi har brukt gravemaskin til å grave bort brøytekanter og reparere vegen fortløpende, sier byggeleder Håvard Ødegård i Innlandet fylkeskommune.

Mye snø også på fv. 2442

Fylkesvegen mellom Værskei i Gausdal og Lenningen i Etnedal har også vært dekket av mye snø til langt ut på våren i år.

- Arbeidet har likevel gått greit. Det fine været i det siste gjør at vegen har tørket tilstrekkelig opp til at vi kan åpne den førstkommende fredag, sier Ødegård.

Begge vegene ble åpnet som planlagt klokka 12 den 9. juni.

Nedsatt aksellast

- Langs begge vegene er vegskuldrene svake den første tida etter åpning. Vegene kommer derfor til å ha nedsatt aksellast til 6 tonn i tida framover. Vi ber trafikantene ta hensyn til dette, sier Ødegård.

Vegtrafikksentralen har informasjon om åpne og stengte riks- og fylkesveger til enhver tid. Informasjon om dette får du på www.175.no, på telefonnummer 175 eller på Twitter; @VTSost.