Anleggsarbeidere får gå på Randklev vegbru

Bane NOR sine folk får bruke den stengte vegbrua på Ringebu til gangtrafikk i arbeidet med å reparere jernbanebrua.

Stålbru repareres fra to lektere i Lågen - Klikk for stort bildeBane NOR jobber for fullt med å reparere jernbanebrua og plastre elvebunnen for å sikre brua mot erosjonsskader. Sjøentreprenøren

Bane NOR er ansvarlig for sikkerheten til anleggsarbeiderne som skal gå på brua i forbindelse med arbeidet.

Kun nødvendig kryssing

Fylkeskommunen, som eier brua på fylkesveg 2532, har gitt statsforetaket tillatelse til å bruke vegbrua når anleggsarbeiderne trenger å krysse elva til fots.

Risikoanalysen som brukonsulenten har foretatt, tilsier at brua er stabil nok til at den kan brukes av anleggsarbeiderne, på visse vilkår.

- Brua skal bare brukes av anleggsarbeiderne når det er helt nødvendig. Den skal være stengt på begge sider når den ikke er i bruk. Bane NOR gjør fortløpende vurderinger av sikkerheten og har laget egne rutiner for hvordan arbeiderne deres kan krysse brua på en trygg måte, sier prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune.

Del av anleggsområdet

Fundamentene til vegbrua har blitt stabilisert og sikret mot nye skader på grunn av flom. Stabiliteten blir overvåket av måleutstyr som registrerer bevegelser i brua, hvis det skulle skje noe uventet.

- Vegbrua inngår i anleggsområdet til Bane NOR, som jobber så å si hele døgnet med å få reparert jernbanebrua før vårflommen kommer. Så lenge det er anleggstrafikk helt inntil brua, i luftrommet over den og i elva rett under brua, er det ikke mulig å åpne den for trafikanter, forklarer Klemetrud.

Arbeid fra i høst

Fylkeskommunen vil begynne arbeidet med å reparere vegbrua til høsten, når vannstanden har gått ned etter sommeren. Hvor lang tid arbeidet vil ta, er det for tidlig å si. Arbeidet må gjøres i vintersesongen, mellom flomperiodene.

- Vi håper å kunne åpne brua for lett trafikk, i første omgang fotgjengere og syklister, mellom de to perioden med anleggsarbeid på bruene, sier Klemetrud.

Byggekran, to stålbruer, den ene med brudd og lektere i elva - Klikk for stort bildeDe to bruene ligger tett ved hverandre på Ringebu. Vegbrua har vært jernbanebru før. Sjøentreprenøren