Ny bruforbindelse på Tretten fra 30. juni

Fredag 30. juni klokka 10 ble den midlertidige brua over Lågen og E6 på Tretten åpnet for biltrafikk.

Den midlertidige brua på Tretten blir snart åpnet for trafikk. Vogntog må kjøre med avstand på minst 50 meter mellom kjøretøyene. - Klikk for stort bildeDen midlertidige brua på Tretten blir snart åpnet for trafikk. Vogntog må kjøre med avstand på minst 50 meter mellom kjøretøyene. Anders Fosse Skjåk Brua ble åpnet for myke trafikanter den 23. juni.

Fra 30. juni kan kjøretøy med totalvekt inntil 60 tonn også kjøre på brua, som binder sammen øst- og vestsida av tettstedet Tretten.

Der 2012-brua lå

Planlegginga av ei erstatningsbru for den som falt ned på Tretten den 15. august i fjor, startet kort tid etter brukollapsen. Brua som falt ned ble bygget i forbindelse med E6-prosjektet til Statens vegvesen og åpnet i 2012.

Det ble tidlig besluttet at den midlertidige brua skulle ligge i samme trasé som 2012-brua. Undersøkelser viste at tre av de fem brufundamentene kunne gjenbrukes, hvis de ble reparert og bygget om.

Lokalsamfunnet på Tretten, Øyer kommune og næringslivet i området var også klare på at det var viktig å få en bruforbindelse så nært sentrum av tettstedet som mulig.

Består av to bruer

Beredskapsbrua er eid av Statens vegvesen, som leier den ut til Innlandet fylkeskommune. Den består av to bruer som er skjøtet sammen og har ett kjørefelt for kjøretøy og et eget felt for syklister og fotgjengere. Biltrafikken blir styrt med lyssignal.

- Vi har brukt to forskjellige brusystemer fordi vi måtte bygge lange spenn. I tillegg er brua utvidet i bredden mot E6, for at modulvogntogene skal klare å svinge, forklarer kontorsjef Øistein Albrechtsen, som jobber med bruberedskap i Staten vegvesen.

- Vi har aldri koblet sammen to forskjellige brusystemer på denne måten før. Arbeidet med overgangen mellom de to brusystemene har vært utfordrende, sier Albrechtsen.

Strenge krav til godkjenning

Den midlertidige brua er bygget for å tåle samme type trafikk som den brua som sto på fylkesveg 254 tidligere. Vegdirektoratet har godkjent planene for brua etter like strenge regler som om det var ei permanent bru.

Den kan stå i inntil 10 år og må derfor kunne tåle flere flommer. Den går over Trettenstryka, der strømmen er stri og vannføringa kan variere sterkt. Den ligger også i et fuglefredningsområde, der all byggeaktivitet må tilpasses dyrelivet og årstidene.

Byggeprosjektet har blitt grundig vurdert av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Statsforvalteren i Innlandet, før fylkeskommunen fikk tillatelse til å bygge i elva.   

Byggeaktivitet i et halvt år

Biltrafikken på den midlertidige brua går i ett felt og styres av lyssignal på begge sider.  - Klikk for stort bildeBiltrafikken på den midlertidige brua går i ett felt og styres av lyssignal på begge sider. Anders Fosse Skjåk Arbeidet med å bygge to helt nye fundament og reparere og bygge om de tre andre fundamentene startet i slutten av desember.

I midten av mars kunne Statens vegvesen begynne arbeidet med å montere sammen og skyve ut den lengste brukonstruksjonen fra vestsida av elva. Arbeidet med den kortere konstruksjonen på østsida begynte i månedsskiftet mai/juni.

- Etter at Vegvesenet ble ferdig med arbeidet sitt, har vi jobbet med rekkverk, brudekket og montering og testing av signalanlegget og andre elektroinstallasjoner, sier prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune.

Det er Dobloug Entreprenør AS som har bygget fundamentene til beredskapsbrua.

- Kan bevege seg litt

Brua er ca. 148 meter lang og består av ei 124 meter lang modulbru med tre spenn og ei 23 meter lang og bredere elementbru nærmest E6. Det er normalt at konstruksjonen kan bevege seg litt under bruk.

- Modulbrua består av flere panel som er festet sammen med bolter. Den henger litt ned på midten, men dette er normalt og helt som forventet. Stål er elastisk. Med så lange spenn som det er her, får vi en bøyning på brua. Det er også normalt at ei slik bru beveger seg litt, når lasten som er på den, flytter seg, sier Albrechtsen i Statens vegvesen.

Har kostet 75 millioner

Grunnarbeid, planlegging, prosjektering og leie av beredskapsbrua er beregnet å koste ca. 75 millioner kroner.  

I tillegg utgjør kostnadene til opprydding i og omkring Lågen etter brua som falt ned om lag 40 millioner kroner. Fylkeskommunen har også hatt utgifter til vedlikehold og ekstra brøyting og strøing av fylkesvegen som har vært brukt som omkjøringsveg etter at 2012-brua falt ned.

Arbeidet med å planlegge hvor ei ny, permanent bru bør ligge, er også i gang. Fylkeskommunen har nettopp gjennomført en mulighetsstudie, som peker mot at ei permanent bru bør plasseres omtrent der den tidligere brua lå.