Anbefaler permanent bru der 2012-brua lå

Rapporten om hvor ei ny, permanent bru på Tretten bør ligge er levert til samferdselsutvalget.  

Utvalgsleder Stein Tronsmoen (Sp) tok imot rapporten fra mulighetsstudien om plassering av ny bru på Tretten fra prosjektleder Ingrid R. Øvsteng og Knut Bergum. - Klikk for stort bildeUtvalgsleder Stein Tronsmoen (Sp) tok imot rapporten fra mulighetsstudien om plassering av ny bru på Tretten fra prosjektleder Ingrid R. Øvsteng og Knut Bergum. Anita Brenden Moshagen Nå får offentlige myndigheter og Nye Veier AS muligheter til å komme med innspill til fylkeskommunen, før trasévalget skal vedtas politisk.

Åpen forbindelse

Leder av utvalget, Stein Tronsmoen (Sp), er glad for at prosjektgruppa har sett på mange alternativ til plassering av ny bru på Tretten i mulighetsstudien.

- Det er to viktige prinsipp som gjelder i denne saken. Det ene er at vi må ha færrest mulig bruer å bygge og drifte, ettersom bruer er dyre. Det andre er at det må være åpen ferdsel mellom øst- og vestsida av Tretten, også i anleggsperioden, når vi skal bygge ny bru, sa Tronsmoen.

Det var stor enighet i samferdselsutvalget om at det er viktig å få bygget ny bru mens den midlertidige brua fortsatt kan brukes. Den kan stå i inntil ti år.

Fire hovedkonsept

Mulighetsstudien som prosjektgruppa har jobbet med i et halvt år beskriver fordeler og ulemper ved å erstatte brua som falt ned i 2022, vurdert etter fire forskjellige hovedkonsept. Hvert konsept har flere undervarianter.

De fire hovedkonseptene er disse:

  • Bygge bru i samme trasé eller i nærheten av den opprinnelige brua
  • Bygge ny bru utenfor Trettenstryka fuglefredningsområde, enten nord eller sør for verneområdet
  • Bygge ny by bru sør for opprinnelig bru, nærmere Holmen-krysset (E6)
  • Minimumsløsninger, det vil si å gjøre andre tiltak enn å bygge ny kjørebru på fv. 254

Minimumsløsninger kan være å gjøre tiltak på fv. 2532 Vestsidevegen for å bedre trafikksikkerhet og framkommelighet der, bygge kun gang- og sykkelbru på dagens fundament, eller å bygge ett-felts kjørebru med tilbud til myke trafikanter.

Bør ligge i sentrum

Rapporten fra arbeidet viser blant annet at ei bru for alle trafikantgrupper, plassert omtrent der 2012-brua lå, kommer best ut, når alle mål og premisser for bruprosjektet vurderes samlet.

Prosjektgruppa har sett på ulike plasseringssteder og vurdert dem opp mot lokalsamfunnets behov, gjennomgangstrafikkens behov, hensynet til natur og miljø, flomfare og økonomi.

Gruppa har hatt flere møter med Øyer kommune, næringslivet på Tretten, og med myndigheter som legger føringer for bruplasseringa.

Disse myndighetene er Øyer kommune, Statsforvalteren i Innlandet, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Statens vegvesen og Nye Veier AS. De får nå rapporten fra mulighetsstudien og kan gi tilbakemelding på den innen 1. november i år.

Plassering lenger sør

Da rapporten ble presentert i samferdselsutvalget, spurte Joakim Ekseth (H) om hvorfor konseptet med ny bru sør for sentrum, mer direkte inn mot rundkjøringa ved utløpet av Øyertunnelen, ikke kommer bedre ut. Ekseth mente at det å gi biltrafikken lettere atkomst til E6 må være en god løsning.

Knut Bergum, som har deltatt i prosjektgruppa, bekreftet at dette konseptet har mange fordeler med tanke på tilpasning til E6 og trafikksikkerhet på fylkesvegen gjennom Tretten sentrum.

- Samtidig er det negativt at gående og syklende får en omveg, når de skal til og fra sentrum. Både Øyer kommune og næringslivet har gitt uttrykk for det. Dessuten kan denne løsningen virke negativt inn på sidearealet til elva og på Tines meieribedrift på vestsida, som blant annet har grunnvannsbrønner i Lågen, sa Bergum.

Staten må betale

Hvordan den nye brua på Tretten skal finansieres, er ikke klart. Fylkesutvalget vedtok den 20. september i 2022 at penger til permanent og midlertidig bru skal settes av i fylkeskommunens økonomiplan.

På møtet i samferdselsdepartementet uttrykte Mona Cicilie Stormoen (Ap) en klar forventning om at staten tar alle kostnadene som fylkeskommunen har fått, etter at den ti år gamle trebrua på fylkesveg 254 falt ned 15. august i fjor.

Utvalgsleder Stein Tronsmoen bekreftet at dette har blitt klart kommunisert til staten, senest på et møte i Samferdselsdepartementet den 20. juni.

På møtet kom statssekretær Tom Kalsås ikke med noen løfter om at staten vil erstatte brua og dekke merkostnadene som brukollapsen har ført til.

- Regjeringen vil vurdere dette når Statens havarikommisjon er ferdig med å granske brukollapsen på Tretten, sa Kalsås.

Les hele rapporten om mulighetsstudien i sak PS 13/2023 i hovedutvalg for samferdsel.

Elevene ved Aurvoll skole har vært involvert i arbeidet med nye bruer på Tretten. Slik tenker noen av elevene at den nye permanente brua kan se ut.   - Klikk for stort bildeElevene ved Aurvoll skole har vært involvert i arbeidet med nye bruer på Tretten. Slik tenker noen av elevene at den nye permanente brua kan se ut. Aurvoll skole/Innlandet fylkeskommune