Rekordstor interesse for tiltak på fylkesvegene

Fylkeskommunen har fått 420 innspill i arbeidet med nytt handlingsprogram for fylkesvegene.

Gruppe mennesker i kontorlokale - Klikk for stort bildeSamferdselsutvalget i Innlandet skal behandle saken om det videre arbeidet med et nytt handlingsprogram for fylkesvegene på sitt møte den 27.11. Dette bildet ble tatt på utvalgsmøtet i oktober. Iselin Vistekleiven (sittende foran) er leder i utvalget. Kari Hermanrud

Innlandet fylke skal bruke rundt tre milliarder kroner på å ruste opp fylkesvegene i perioden 2026 - 2029. 

Kommuner, regioner og andre interessenter har sendt inn forslag til hvilke veger de mener fylkeskommunen bør prioritere.

Alle kommuner er med

Behovet for utbedringer av fylkesvegene i Innlandet er beregnet til å koste minst åtte milliarder kroner.

- Vi har fått inn forslag til tiltak fra alle de 46 kommunene i Innlandet. De har foreslått fra to til 25 tiltak på fylkesvegene i sin kommune, sier prosjektleder i samferdselsavdelingen, Hilde B. Bye.

Bye og kollegene hennes skal nå gå gjennom alle innspillene og forslagene som har kommet fra kommuner, regioner, næringslivet, Forsvaret og andre samfunnsaktører. I tillegg gjør fylkeskommunen egne faglige vurderinger, for å kunne sette opp en liste over hvilke veger og tiltak som skal gjennomføres i neste fireårsperiode.  

Tøffe prioriteringer

Lederen i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven (Ap), er glad for at kommunene engasjerer seg og ønsker å gi innspill til det nye handlingsprogrammet for fylkesveger.

- Vi må vedta tiltak som vi faktisk har penger til å gjennomføre. Vi må gjøre tøffe prioriteringer blant så mange forslag og ønsker om bedre fylkesveger. De 420 innspillene viser at det er store behov for tiltak som kan gi oss bedre trafikksikkerhet og framkommelighet på fylkesvegene i Innlandet, sier Vistekleiven.

Store utfordringer

Innlandet er Norges største fylke og har i større grad enn noen andre fylker en befolkning som bor spredd. Et fylkesvegnett på ca. 7000 kilometer, inkludert gang- og sykkelveger, skal binde det spredtbygde fylket sammen.

Bare Staten har et lengre vegnett å ta vare på, enn Innlandet fylkeskommune.

- I løpet av fire år skal vi bruke tre milliarder kroner på en måte som kan gi oss bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet og et vegnett som kan håndtere de store klimaendringene. Samtidig vet vi at det vil koste over åtte milliarder kroner å sette alle fylkesvegene i stand igjen, slik de var, da de var nye, sier Vistekleiven.

Jobber for mer penger

Vistekleiven mener at politikerne i Innlandet må jobbe målrettet og bevisst for at fylket skal få mer penger fra Staten til å ruste opp vegene. Målet er å gi innbyggerne gode muligheter til å komme seg trygt fram, dit de skal, uansett reisemåte.

- Vi skal utbedre mange kilometer med nedslitte veger, bygge nye gang- og sykkelveger og legge til rette for at flere kan reise kollektivt. Samtidig har vi mange gamle bruer i Innlandet, som må rustes opp eller byttes ut for å kunne tåle dagens trafikk. Derfor jobber vi for å få opprettet et nasjonalt bruprogram, slik at vi og andre fylkeskommuner kan få penger til å sikre disse kritiske vegforbindelsene for samfunnet, sier Vistekleiven.  

Arbeidet med det nye handlingsprogrammet for fylkesvegene i perioden 2026 - 2029 skal opp på samferdselsutvalgets møte den 27. november.

 Du kan lese dokumentene til sak PS 23/2024 her.