Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

2.3.5 Elever som slutter i videregående skole

Det er et mål at flest mulig elever fullfører skoleåret, samt at færre elever slutter. Sjansen øker for å få jobb, jo lenger en person har kommet i sitt videregående opplæringsløp, (Markussen 2014). Ut fra dette perspektivet er det viktig å jobbe for at alle får mest mulig utbytte av videregående opplæring.
 

Figur 9 gir en oversikt over andel elever som sluttet de syv siste skoleårene. Indikatoren måler på samme elevgrunnlag som indikatoren gjennomført pr. skoleår med noen mindre justeringer for å kunne sammenligne med nasjonale tall. Elever som slutter for å begynne på ny skole, nytt utdanningsprogram eller begynne i lære, telles ikke med i denne statistikken.
 

 


Figur 9 - Andel elever som har sluttet i løpet av skoleårene hhv. 2018-19- 2024-25 (Kilde: Novari IKS - Qlik Sense)

 

Andelen elever som slutter i løpet av skoleåret er i Innlandet forrige skoleår på 3,3 prosent. Dette er 0,1 prosentpoeng mer enn 2023-24, og likt med andelen i landet. 
 

Det er prosentvis flest elever på yrkesfag og påbygg som har sluttet. Det er 0,2 prosentpoeng flere jenter enn gutter som sluttet i skoleåret 2024-25. En høyere sluttetandel blant jenter enn gutter er avvikene fra de foregående seks skoleårene.