Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)

Tilpassa opplæring er et viktig prinsipp i videregående opplæringen. Det skal sikre at alle elever får et reelt og tilfredsstillende utbytte av undervisningen, uavhengig av forutsetninger. Undervisningen skal tilpasses elevens evner, interesser og behov – uten krav om enkeltvedtak eller sakkyndig vurdering.
 

Tilpasninger kan gjøres individuelt, i grupper eller for hele klasser. Målet er å møte elevene der de er, og gi dem mulighet til å lykkes innenfor det ordinære tilbudet. God tilpassa opplæring kan forebygge at elever faller bakpå, og redusere behovet for mer omfattende tiltak som individuelt tilrettelagt opplæring (ITO).
ITO er en rettighet for elever som ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, selv med tilpasninger. Det krever sakkyndig vurdering fra PPT og enkeltvedtak fra kommunen eller fylkeskommunen. Opplæringen skal fortsatt, så langt det er mulig, skje innenfor klassefellesskapet.
 

Grensegangen mellom tilpassa opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring må vurderes individuelt for hver elev. Skolen har ansvar for å følge med på elevens utbytte og vurdere om tiltakene som er satt inn er tilstrekkelige. Hva som regnes som tilpasset og hva som krever tilrettelagt opplæring, vil variere ut fra elevens behov og det ordinære opplæringstilbudet.
 

I Innlandet fylkeskommune er rektor ved den enkelte skole som har fått delegert myndighet til å fatte vedtak om individuell tilrettelegging som omhandler §§ 11-4, 11-5 og 11-6.

  • § 11-4 Personlig assistanse: Elever har rett til personlig assistanse for å kunne delta og få utbytte av opplæringen. Ikke krav til sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. 
  • § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler: Elever har rett til nødvendige hjelpemidler og fysisk tilrettelegging, samt opplæring i bruk av utstyret. Blinde og sterkt svaksynte har også rett til opplæring i mobilitet. Ikke krav til sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. 
  • § 11-6 Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO): Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom det er nødvendig for å få tilfredsstillende utbytte. Det er krav til sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. 
     

Tabellen nedenfor viser antall elever med individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) etter § 11-6, i ett eller flere fag. I skoleåret 2024–25 utgjorde dette 3,2 % av elevmassen, en liten nedgang fra skoleåret 2023–24. 1,9 % mottok all opplæring i tilrettelagte grupper, altså ITO i samtlige fag.

Tabell 6 – Antall elever med individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) etter § 11-6
Grupper2023-242024-25
Totalt antall elever i de videregående skolene i Innlandet fylkeskommune11 46111 633
Tilrettelagte grupper (HT) som også har ITO i alle fag 211218
Totalt antall med ITO i ett eller flere fag inkludert tilrettelagt gruppene390373

Tabell 6 – Antall elever med individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) etter § 11-6 (Kilde: Novari IKS - Qlik Sense)