Skarnes videregående skole vant gjev pris for dysleksiarbeid

Skolen får prisen for sitt systematiske arbeid knyttet til problemer med lese-, skrive- og matematikkferdigheter.

Dysleksivennlig skole

Rektor ved Skarnes vgs, Tone Cecilie Danielsdatter og hjelpemiddelkoordinator Hilde Gunn Bamberg - Klikk for stort bildeRektor ved Skarnes vgs, Tone Cecilie Danielsdatter og hjelpemiddelkoordinator Hilde Gunn Bamberg Skarnes vgs Skarnes videregående skole har både yrkesfaglige- og studieforberedende utdanningsprogrammer. Skolen har ca. 200 elever og 72 ansatte. Skolen har i tillegg ansvaret for undervisningen i Kongsvinger fengsel. 

Skarnes videregående skole er godkjent som Innlandets første dysleksivennlige videregående skole.

Vant Perspektivprisen

For første gang deles Perspektivprisen ut til en virksomhet, og ikke til en enkeltperson. Prisen sees på som en viktig anerkjennelse for det systematiske arbeidet som blir gjort for alle elever med utfordringer innen lese, skrive-  og matematikkferdigheter ved skolen.

-  Vi er veldig glade for at arbeidet vi legger ned ved skolen ovenfor disse elevene blir lagt merke til og verdsatt, sier rektor Tone Cicilie Danielsdatter.

Hun forklarer at skolen kartlegger alle elevene ved skolestart, slik fanger de opp alle som har utfordringer, ikke bare de som kommer med en dysleksiattest fra tidligere skole. Slik får skolen tidlig en god oversikt og får startet tiltak raskt. 

Jeg tror suksessen ligger i at alle ansatte føler ansvar for alle elever.

Skolen har blant annet en egen fagperson som kun jobber med digitale hjelpemidler. Hun sørger for en god overgang mellom skolen de kommer fra og Skarnes vgs, og, sørger for at riktig utstyr er på plass ved skolestart. Hun sørger også for opplæring i disse hjelpemidlene som vil hjelpe elevene i skolehverdagen.

Perspektivprisen 

Prisen blir delt ut hvert år av Dysleksi Norge, og går til en person/en enhet som har gjort et spesielt godt arbeid for dem med spesifikke lærevansker, da spesielt med tanke på barns utvikling. 

Øvrige kriterier:

  • Det må tydelig synliggjøres at arbeidet har hatt en spesiell betydning for mange barns totale utvikling, både faglig, sosialt og personlig.
  • Personen/enheten må ha vært i direkte kontakt med barn.