Sammen for en bedre skolehverdag

Elevrådsrepresentanter var samlet på Hamar og Lillehammer, hvor erfaringsdeling og elevmedvirkning sto på programmet.

Fire blide personer som står i møterommet - Klikk for stort bildeNoen av elevrådskontaktene som var med på samlingen: Else Austberg Bjørn, avdelingsleder ved Storsteigen vgs, Mimi Helene Finnseter, miljøarbeider ved Sentrum vgs, Martin Slette, miljøpedagog ved Storhamar vgs og John Olav Kokkvoll, adjunkt ved Dokka vgs.

Fredag 8. november på Hamar og tirsdag 12. november på Lillehammer møttes 58 engasjerte elevrådsrepresentanter fra 20 videregående skoler i Innlandet. 

Flere elevrådskontakter fulgte elevene ved egen skole til elevrådsstyresamlingen. De brukte tida godt til å dele erfaringer seg i mellom og lytte til ungdommene.

Målet med samlingene

Samlingene hadde som mål å gi ungdommene nye verktøy for å påvirke skolemiljøet sitt, med spesielt fokus på elevmedvirkning i undervisningen. 

I samarbeid med Marie Othilie Hundevandt, prosjektleder for «Kunsten å lære», fikk deltakerne faglig påfyll og praktiske erfaringer i hvordan de kan bidra til en mer inkluderende og motiverende skolehverdag.

Lærdom, samhold og engasjement

Å samle elevene en hel dag på tvers av skoler er utrolig gøy og noe vi gjør hvert år.

Eirin Feiring, rådgiver for elev- og lærlingombudet, er veldig fornøyd med at dette er innarbeidet som faste samlinger. 

Deltakerne beskriver dagen som både spennende og lærerik, og de setter pris på å bli kjent med elevrådsrepresentanter fra andre skoler. En av tilbakemeldingene i evalueringa var "Motivasjon, inkludering og variasjon av læring - det var artig og lærerikt å diskutere”. 

Erfaringsdeling er viktig

Elevrådsrepresentantenes tegning av tre inkluderende tiltak - Klikk for stort bildeFra elevrådssamlingen - forslag til tre inkluderende tiltak

Som elevrådsrepresentanter har ungdommene en viktig rolle i å forme skolemiljøet. Når de står sammen, har de en sterk stemme. 

Nettopp erfaringsdeling mellom skoler er noe av det som bidrar til å gi elevene et bredere perspektiv på hvordan de kan bidra inn mot utfordringene som elevundersøkelsen og ungdataundersøkelsen peker på: manglende motivasjon, økt mobbing og utfordringer med skolefravær, for å nevne noen.  

Styrker elevmedvirkning i skolen

- Vi får positive tilbakemeldinger fra elevene, forteller miljøpedagog ved Storhamar vgs, Martin Slette. Han legger også til at elevene blir bedre kjent, noe som er viktig for videre arbeid på egen skole. 

Rådgiver for elev- og lærlingombudet, Eirin Feiring, er glad for det hun hører.

- Vi setter stor pris på det gode samarbeidet med skolene i å støtte elevrådenes arbeid,. Vi ser frem til å fortsette å utvikle arenaer der ungdommens stemme blir hørt og deres medvirkning i skolehverdagen styrkes.