Reddet halvparten av skoletilbudene

Politikerne reddet 10 av skoletilbudene på fylkeskommunedirektørens kuttliste.

Fasadebilde av Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avdeling Dombås. - Klikk for stort bildeHovedutvalget vedtok at samtlige fem tilbud skal være med videre fra høsten ved Nord-Gudbrandsdal vgs. avd. DombåsDet var et samstemt hovedutvalg for utdanning som reduserte antall skoletilbud som ikke skal igangsettes neste år – fra 23 til 13 tilbud.

I motsetning til i fjor, hvor utvalget var splittet og hvor det ble krevd lovlighetskontroll av vedtaket, var alle enige om dette var det rette å gjøre i den aktuelle situasjonen.

Den aktuelle situasjonen det vises til, er den pågående utredningen av skole- og tilbudsstrukturen i Innlandet.

- Det er ikke tidspunktet for store endringer midt i en prosess om den framtidige strukturen, mente utvalgsleder Mari Gjestvang (Sp).

Dombås reddet

I forkant av møtet har det vært mest diskusjon rundt Dombås, hvor fylkeskommunedirektøren innstilte på å ikke igangsette noe tilbud for neste skoleår. Det ble tidlig klart at politikerne ikke ville være med på dette, og hovedutvalget valgte da også å vedta at samtlige fem tilbud skal være med videre fra høsten.

- Jeg forstår innstillingen til fylkeskommunedirektøren, ut fra kriteriene som er satt. Men det vil være veldig nonsjalant overfor lokalsamfunnet av oss politikere å ikke opprettholde tilbudet nå i forkant av den store strukturdebatten. Det vil være feil av oss, sa Thor Arne Hauge (Ap).

Legitimiteten for å redde de ti tilbudene, ble gitt av fylkestinget i Trysil på onsdag. Da ble det satt av 15 millioner kroner for å redde linjetilbud.

Disse tilbudene ble reddet

Nord-Østerdal videregående skole Vg2 Kokk- og servitørfag
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Dombås Vg1 Studiespesialiserende
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Dombås Vg2 Språk, samfunn og økonomi
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Dombås Vg2 Realfag
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Dombås Vg3 Språk, samfunnsfag og økonomi
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Dombås Vg3 Realfag
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avd. Otta Vg1 Salg, service og reiseliv
Hadeland videregående skole Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag
Stange videregående skole Vg2 Overflateteknikk
Gausdal videregående skole Vg3 Medier og kommunikasjon

105 tilbud med for få søkere

Totalt er det 550 tilbud ved de videregående skolene i Innlandet. Hele 105 av tilbudene har søkertall som gir en oppfylling under normtallene som er satt – 18 elever ved studiespesialiserende og ni elever for yrkesfaglige klasser.

Et annet hensyn som er viktig for tilbudsstrukturen og igangsettelse av tilbud, er næringslivets behov for arbeidskraft. Det behovet samsvarer ikke alltid med antall søkere og tilbud som foreslås ikke igangsatt.

Samtidig kan det også se ut som om næringslivet ikke alltid helt kjenner sin besøkelsestid. Både innen restaurant- og matfag og salg, service og reiseliv, hvor bransjen hevder det er et stort behov for arbeidskraft, er det vanskelig å skaffe læreplass til lærlingene. Lavest er det innen salg, service og reiseliv, hvor bare 7,9 prosent av de som ønsker læreplass har fått det.

Gi et best mulig tilbud

Under debatten i hovedutvalget pekte Gjertrud Nordal (H) på at den kommende gjennomgangen av skole- og tilbudsstrukturen også må åpne døra for å utvide tilbudet der det er oversøkning.

- Det blir et ensidig fokus på linjer med få søkere, mente hun.

Bjørn Jarle Røberg-Larsen (Ap) minnet om at jobben til utvalget er å gjøre det det kan for å gi et best mulig tilbud for elevene i Innlandet, ikke opprettholde flest mulig tilbud.

- Det er ikke nødvendigvis en suksess når det blir for små elevgrupper, sa han.

Han mente for øvrig at normtallsmodellen har den ønskede fleksibiliteten, når fylkeskommunedirektøren foreslår å videreføre 83 av 105 tilbud med for få søkere.

Disse tilbudene blir ikke igangsatt

Nord-Østerdal videregående skole Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag
Lillehammer videregående skole, avd. Nord Vg2 Interiør og eksponeringsdesign
Lillehammer videregående skole, avd. Nord Vg3 Helsesekretær
Lillehammer videregående skole, avd. Nord Vg3 Interiør
Lillehammer videregående skole, avd. Sør Vg2 Salg og reiseliv
Valdres vidaregåande skule Vg2 Kokk- og servtørfag
Ringsaker videregående skole Vg2 Kjemiprosess- og laboratoriefag
Storhamar videregående skole Vg2 Matproduksjon
Raufoss videregående skole Vg2 Matproduksjon
Skarnes videregående skole Vg2 Datateknologi og elektronikk

Disse tilbudene avvikles

I tillegg er det tre tilbud som ikke settes i gang neste år og som heller ikke blir lyst ut på nytt, på grunn av få søkere over flere år.

Skoletilbud som avvikles
Sentrum videregående skole Vg2 Interiør og utstillingsdesign