Bransjene på frierferd

Når bransjene kommer på besøk til skolene er det for å vise fram hva de kan tilby til elever som har framtida foran seg.

Mange lokale aktører

Denne gjengen kalte seg elektrogutta, de syntes det var fint med bransjedag . - Klikk for stort bildeDenne gjengen kalte seg elektrogutta, de syntes det var fint med bransjedag . Elin Stokkenes Det er bransjedag på Lillehammer videregående skole avd. Nord.

På programmet står faglige innlegg, og treff mellom ulike arbeidsplasser i regionen, skolens Vg1- og Vg2- elever, møter mellom parter fra yrkesfagnettverk, skole og fylkeskommunen.

Tretten bedrifter har rigget seg til med roll-up-bannere, videofilmer, utstyr mm.

Viktig møteplass

Samarbeid mellom skole og arbeidsliv er viktig både for rekruttering til arbeidslivet og motivasjonen for elever og lærere i skolen.

Fylkeskommunen støtter opp under aktiviteter og tiltak som bidrar til oppdatert og relevant kompetanse hos lærerne. På denne måten kan vi være med å sikre overgangen til arbeidslivet for elevene.

For yrkesfagelevene foregår mye av opplæring ute i bedriftene. Møtearenaer hvor arbeidsliv, lærere og elever treffes, bidrar til å utvikle samarbeid på flere områder.

- Vi ser at det bidrar til  en sterkere faglig forankring, flere får mulighet til å hospitere og gjøre seg bedre kjent både med arbeidsplasser og fagretning. Det fører til en sterkere yrkesfaglig fordypning og ikke minst fører det til at flere får læreplasser. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier, Jørn Olav Bekkelund, seksjonssjef Fagopplæring og skoletilbud.

Karameller og informasjon

Foss Mekaniske Verksted satser på lærlinger og fikk en prat med mange interesserte elever på bransjedagen - Klikk for stort bildeFoss Mekaniske Verksted satser på lærlinger og fikk en prat med mange interesserte elever på bransjedagen Elin Stokkenes Det er nok ikke karamellene som avgjør om Vg1-elevene velger den ene eller den andre retningen, bransjen, eller arbeidsplassen.

Men sammen med engasjerte ambassadører fra de ulike firmaene sørger karamellene kanskje for at elevene stopper opp og samler informasjon de ellers ikke ville ha fått.

- Det er viktig å vise fram bedriften vår og alle mulighetene som som ligger i de ulike fagene, forklarer Dan Cato Olsen, daglig leder ved Foss Mekaniske Verksted på Rudshøgda.

Foss MK har 19 ansatte, og fire av disse er lærlinger innen CNC-maskinering, industrimekanikerfaget, sveising og platearbeiderfaget.

- Vi satser mye på lærlinger hos oss. Det er derfor fint å komme i kontakt med elevene på slike møteplasser som dette, og slik sett formidle hvilke muligheter de har som lærling hos oss sier Olsen.

Utvide horisonten

Oda Fjeld og Martine Hetland, CNC-lærlinger hos Nammo ønsker flere jenter inn i industrifagene - Klikk for stort bildeOda Fjeld og Martine Hetland, CNC-lærlinger hos Nammo ønsker flere jenter inn i industrifagene Elin Stokkenes Oda Fjeld og Martine Hetland er begge lærlinger i CNC-maskineringsfaget, og i dag står de på stand for arbeidsplassen sin Nammo på Raufoss. De vet godt hvordan det er å være ung og skulle stake ut kursen for framtida.

- Mange har forutinntatte holdninger, forklarer Oda. Vi ønsker å kunne være med på å utvide horisonten hos elevene, og gjøre noe med holdningene som mange har.

Begge jentene tok valget sitt da de ikke ønsket å gå studiespesialisering. I dag er begge TAF-elever med fordypning i realfag. Om litt har de både fagbrev som CNC-operatør og studieforberedende med realfagfordypning, og begge drømmer om høyere utdanning.

- Vi ønsker jo også å vise dem at en jobb i industrien både er tøft og interessant. Klarer vi å fange oppmerksomheten til noen av jentene i dag, er det ekstra bra, sier Martine.

En nyttig dag

Yrkesfagkoordinator,  Ivar Rokseth og ass.rektor,  Asgeir Bjørklund var fornøyd med skolens første bransjedag. - Klikk for stort bildeYrkesfagkoordinator, Ivar Rokseth og ass.rektor, Asgeir Bjørklund var fornøyd med skolens første bransjedag. Elin Stokkenes Bransjedager og andre treffpunkt mellom skole og arbeidsliv blir holdt i mange former i Innlandet og ellers. For Lillehammer vgs, avd. Nord var det første gang på denne måten.

Både elevene og de ulike bedriftene var godt fornøyd med dagen. Fornøyd var også yrkesfagkoordinator Ivar Rokseth og assisterende rektor Asgeir Bjørklund.

- Det er viktig at elevene får se litt mer av hvilke muligheter de har innenfor det programfaget de har valgt. De vil jo også høre om hvilke behov arbeidslivet har og hvilke tilbud de har innenfor de ulike fagretningene, sier Asgeir Bjørklund.

Det er viktig å bli kjent med arbeidsmarkedet og hvilke behov samfunnet har for de ulike yrkesretningene

- Denne gangen var fokuset på industrien. Mange kjenner kanskje ikke så godt til hvilke muligheter som ligger i en jobb i industrien, nå vet de litt mer, sier Ivar Rokseth.