Regional plan for klima, energi og miljø

1 Innledning

Den regionale planen for klima, energi og miljø er en konkretisering av Innlandets visjon:

Innlandet – eventyrlige muligheter!

Person som står i norsk gammel skog og ser mot lyset som skinner mellom trærne. - Klikk for stort bilde Sigrun Myrvang Regional plan for klima, energi og miljø skal utforme, konkretisere og koordinere en offensiv klima- og miljøpolitikk for Innlandet. Klima- og miljøhensyn skal veie tungt i alle samfunnsspørsmål, men skal tilpasses at vi lever i by og bygd.

Innlandet skal ta en ledende posisjon i det grønne skiftet og sirkulærøkonomien, og omstille seg til bruk av fornybar energi. Det handler om å forvalte naturressursene på en bærekraftig måte og skape nye arbeidsplasser.

Sentrale miljøbegrep:

Planen gir føringer

Plan- og bygningslovens § 8-2 sier det slik «Regional plan skal legges til grunn for regionale organers virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i regionen.»

Den regionale planen vil gi føringer for hvordan disse aktørene skal opptre overfor næringsliv, organisasjoner og andre. 

Raske endringer

Planen omhandler områder som er i rask endring. Nasjonale og internasjonale mål, føringer og anbefalinger endres i raskt tempo, og arbeidet framover må tilpasses disse. Den regionale planen har en varighet fram til 2030, mens handlingsplanen med tiltak vil bli vurdert rullert hvert år.

Planens hovedområder er store og komplekse områder som påvirker hverandre. Riktige handlinger innenfor klima-, energi- og miljøområdene i Innlandet må bidra til den nasjonale og internasjonale innsatsen for å redusere klimaendringene, begrense naturkrisen, og bidra til omstilling som sikrer utvikling, fornybar energi og økt verdiskaping.

Alle aktører bidrar

For meg er satsing på klima og utdanning det viktigste for at jeg skal bli boende i Innlandet når jeg blir voksen.

Mariann Beausire (18) fra Ringsaker

Innlandet i balanse vil kreve at alle samfunnsaktører samhandler til felles beste. Målet er at alle aktører bidrar til at Innlandet får en positiv utvikling som er bra for både kommunene, regionene og fylket som helhet.

Regional plan for klima, energi og miljø sine utfordringer og muligheter gir kommuner og aktører et ansvar til å synliggjøre vilje til å bidra inn i felles løsninger. Dette vil styrke Innlandet og gi bærekraftige løsninger for framtiden.

Det er viktig å legge til rette for sosialt bærekraftig samfunnsutvikling preget av trygghet, tillit, tilgang til arbeid og utdanning, og gode bo- og nærmiljø både for nåværende og kommende generasjoner.

1.1 Innlandet i smått og stort

Innlandet er et av Norges største fylker, og det mest spredtbygde. Fylket har 46 kommuner og litt over 370 000 innbyggere. Nesten 60 % av innbyggerne bor i en by eller tettsted, mens de resterende 40 prosentene bor spredtbygd. I tillegg finnes nærmere 90 000 fritidsboliger i Innlandet.

Mye natur

Innlandet har Norges største innsjø, lengste elv og høyeste fjell. 50 % av arealet er dekket av skog, noe som dominerer landskapet i stor grad. Noen av landets største dalfører går gjennom Innlandet. Åpen fastmark (areal som ikke er myr, og heller ikke er jordbruksareal, skog eller bebygd), våtmarker og fjell er også med på å gi Innlandet sitt særpreg. Bare 4 % av fylkets areal er jordbruksareal, men vi har store og næringsrike beiteområder. 2 % er bebygde områder. 11 nasjonalparker ligger helt eller delvis i Innlandet, noe som gjør at 22 % av innlandsarealet er vernet.

Økosystemer under press

Til tross for de store naturområdene, er mange økosystemer i Innlandet under press. Flere leveområder for dyr og planter blir ødelagt og delt opp. 

De naturgitte forutsetningene i Innlandet gir store muligheter, men også utfordringer. Målsettingen om en bærekraftig utvikling av Innlandssamfunnet er krevende, når vekst settes opp mot naturverdier.

Transportfylket

Noen av landets største transportårer går gjennom fylket. Viktige veibaserte transportårer som E6, E16, E136, Rv. 3 og Rv. 4 binder fylket og landet sammen. Veinettet benyttes både til gjennomgangs- og lokaltrafikk. 

Innlandet er avhengig av gode transportløsninger for personer og gods. Geografisk store avstander i fylket og spredt bebyggelse medfører bruk av personbil ved forflytning. Tungtransporten er sentral for lokalt næringsliv, og bidrar til tilgang til større markeder. Den er også viktig for forflytning av gods mellom landsdeler. 

Nesten 40 % av de direkte klimagassutslippene i fylket vårt kommer fra person- og godstransport.

Fra 2009 til 2021 har utslippsmengden fra veitrafikken blitt redusert med 14 % i Innlandet. Personbiler har den største reduksjonen med 27 %.

Norges største skogfylke

Innlandet er landets ledende skogfylke med nesten 30 % av landets produktive skogareal og over 40 % av landets avvirkning. Skogene i Innlandet er en viktig kilde til karbonopptak, og dermed en viktig del av Norges løsning på klimakrisen.

Gjennom lokal industri videreutvikles en stor andel av råvaren etter hogst til miljøvennlige produkter i et sirkulært kretsløp. Innlandet har offensive mål for skogbruket som økt karbonbinding, økt verdiskaping og bruk av miljøvennlige produkter fra skogen vår, samtidig som vi tar vare på spesielle naturverdier.

Norges største jordbruksfylke

Innlandet er landets største jordbruksfylke målt i verdiskaping, og har komplette verdikjeder for melk, kjøtt, egg, korn, potet og grønnsaker. Jordbruket gir store ringvirkninger i samfunnet, og har avgjørende betydning for bosetting, sysselsetting, verdiskaping og biologisk mangfold over store deler av fylket.

Jordbruket står for 35 % av utslippsmengden i Innlandet. Mye av utslippene skyldes naturlige prosesser, som for eksempel metanutslipp fra husdyr, men det er også utslipp knyttet til for eksempel transport. Jordbruket har inngått en intensjonsavtale med regjeringen om å redusere utslipp fra jordbruket nasjonalt med 5 millioner CO2-ekvivalenter innen 2030.

Utslippskilder i Innlandet

De største utslippskildene i Innlandet er nettopp fra transport og jordbruk. I tillegg er det utslipp fra annen mobil forbrenning, avfall og avløp, oppvarming, energiforsyning og industri/olje/gass.

Innen transport er den største utslippskilden tungtransport. Personbiltransport utgjør i underkant en tredjedel av utslippsmengden. Utslipp av metangass fra husdyrhold er den største kilden fra jordbruket.

Utslippene innen annen mobil forbrenning er knyttet til aktivitet innen bygg og anlegg, jordbruk og annen næringsvirksomhet. Deponigass er den største kilden til utslipp innen avfall og avløp, og innen oppvarming utgjør vedfyring den største andelen av utslippene.  

Fra 2009 til 2021 har utslippene i Innlandet blitt redusert med 6,3%. Skal vi nå målet om å redusere utslippene med opptil 55% innen 2030 (målt mot nivået i 1990, må det iverksettes tiltak på flere områder. Viktige forutsetninger for å lykkes er god arealplanlegging, gjenbruk og forsterket innsats mot å utnytte avgassene fra blant annet jordbruket til energiformål.

Stolpediagram som viser utslippskilder i Innlandet og utvikling over tid. Den viser at veitrafikk og jordbruk skiller seg kraftig ut som de to største utslippskildene.   - Klikk for stort bildeFigur 1: Utslippskilder og -mengde i Innlandet. Tall fra Miljødirektoratet

Store regionale forskjeller

Store regionale forskjeller gjør at klima-, energi- og miljøtiltak må tilpasses utfordringene og mulighetene i hver region.

1.2 Sammenhenger og motsetninger

Regional plan for klima, energi og miljø er en av tre regionale planer i Innlandet som utarbeides i tråd med Innlandsstrategien 2020–2024 sine føringer. Regional plan for klima, energi og miljø må sees i sammenheng med Regional plan for det inkluderende Innlandet og Regional plan for samfunnstryggleik.

Spesielt Regional plan for samfunnstryggleik har tydelige grensesnitt til Regional plan for klima, energi og miljø, og er et relevant kunnskapsgrunnlag for denne planen. 

Planen avgrenses også av andre planer. Det er for eksempel de regionale planene for vannforvaltning som legger føringer for bruk av vannet i fylket gjennom vedtatte miljømål. Dette gjelder også kvalitet og tilgang på drikkevann. Innlandet har også fire regionale villreinplaner. Målet for disse planene er å få til en helhetlig og langsiktig forvaltning av arealene som er viktige for villrein.

Komplekse områder

Tre sirkler som viser hvordan temaene klima, energi og miljø overlapper hverandre men samtidig har deler som kun gjelder det ene temaet. - Klikk for stort bildeFigur 2: Temaene klima, energi og miljø overlapper hverandre.Planens tre hovedområder klima, energi og miljø omhandler store og komplekse tema som påvirker hverandre. Tiltak kan for eksempel være positivt for energi og miljø, men negativt for klima, og omvendt.

Planen tar sikte på å finne løsninger som i størst mulig grad er positive for alle tre områdene, men på enkelte områder vil det oppstå interessemotsetninger. Mulighetene og utfordringene må synliggjøres, og må arbeides med videre i planperioden. 

Interessemotsetninger

For å nå målene innenfor klima-, energi- og miljøområdet vil vi møte mange dilemmaer og interessekonflikter. Tiltak og løsninger må tilpasses de regionale forskjellene med sine ulike muligheter og utfordringer. For å få til dette må vi samarbeide tett på tvers av forvaltningsnivåer, aktører og fagområder. 

Det er viktig at planen bidrar til å ta gode situasjonsbetingede valg ut ifra oppdatert kunnskap, vurderinger og gode prosesser. Innovasjon, forskning og utvikling blir viktig for å utnytte Innlandets muligheter på en fremtidsrettet og bærekraftig måte. Dette vil bidra til å skape næringsutvikling og verdiskaping i Innlandet. 

Mulighetene og utfordringene må synliggjøres, og må arbeides med videre i planperioden. Ved interessekonflikter må det vurderes hva som betyr mest. Det er viktig at planen legger til rette for arenaer hvor samarbeid og vurderinger kan skje. 

Eksempler på dilemma som blant annet FN-Sambandet løfter opp som også er relevante for Innlandssamfunnet: 

  • Klima mot naturvern: Vindmøller og vannkraft anses som miljøvennlige. Kan de anses som bærekraftige dersom de samtidig ødelegger lokale økosystemer?
  • Natur mot mennesker: Dersom matproduksjon skader naturen. Hvor mye og hvilken type matproduksjon er da i tråd med menneskets behov?
  • Økonomi mot natur: Er det mulig å få til økonomisk vekst og mindre ulikhet uten å skade verdens klima og naturmangfold?

 

1.3 FNs bærekraftsmål gir føringer for planen

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. De mest aktuelle bærekraftsmålene for regional plan for klima, energi og miljø er bærekraftsmål 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15 og 17. 

Figur over de mest aktuelle bærekraftsmålene for regional plan for klima, energi og miljø. Disse er bærekraftsmål 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15 og 17.  - Klikk for stort bildeFigur 3: Aktuelle bærekraftsmål for Regional plan for klima, energi og miljø.Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til menneskene som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å tilfredsstille sine behov.

Bærekraftig utvikling er et premiss for Innlandets fremtidige utvikling på alle områder. For å kunne benytte naturressursene må vi forvalte dem på en slik måte at de opprettholder sin verdi. Bærekraftsmålene vil sammen med statlige planretningslinjer og nasjonale føringer, påvirke hvordan vi skal jobbe for å nå målene i Innlandet.

FNs 17 bærekraftsmål har tre dimensjoner: klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. For å skape bærekraft må hele Innlandet jobbe på alle disse tre områdene. For ikke å bruke opp den eneste kloden vi har, må det finnes løsninger som balanserer belastningen på miljøet med forbruket og økonomien vår. Dette innebærer også å finne bedre måter å fordele ressursene på.

De tre dimensjonene er hver for seg viktige for å nå bærekraftsmålene, men de må også ses i sammenheng med hverandre. En bærekraftig region har en balansert befolkningssammensetning og forvalter menneskelige ressurser og naturressurser for utvikling og verdiskaping nå og i framtiden. Dette må Innlandet arbeide for.

Figur som viser at FNs 17 bærekraftsmål har tre dimensjoner: klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. - Klikk for stort bildeFirur 4: FNs 17 bærekraftsmål kan deles inn i tre dimensjoner: klima og miljø, sosiale forhold og økonomi.

Innlandet fylkeskommune har utarbeidet en informasjonsside for hvordan vi arbeider med bærekraftsmålene i fylkeskommunen.

Gjensidig avhengighet

På samme måte som det er interessemotsetninger innen klima, energi og miljø, må det også gjøres avveininger og vurderinger mellom de tre dimensjonene i FNs bærekraftsmål, økonomiske og sosiale forhold og klima og miljø. Det er en gjensidig avhengighet mellom perspektivene, og ulike aktører vil vekte hensyn forskjellig. For å løse disse interessemotsetningene er det behov for et samarbeid slik FNs bærekraftsmål nr 17, samarbeid, beskriver.

1.4 Nasjonale forventninger og statlige planretningslinjer

Nasjonale forventninger

Regjeringen legger hvert fjerde år fram nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging for å fremme en bærekraftig utvikling i hele landet. De nasjonale forventningene skal følges opp i fylkeskommunenes og kommunenes arbeid med planstrategier og planer, og legges til grunn for statlige myndigheters medvirkning i planleggingen.

Statlige planretningslinjer

Statlige planretningslinjer brukes for å konkretisere nasjonalt viktige planleggingstema, og de vedtas av Kongen i statsråd. Statlige planretningslinjer bidrar til å konkretisere nasjonal politikk på viktige områder, sette ulike tema på dagsorden og gi utviklingsretning. Statlige planretningslinjer skal være tydelige på mål og verdier som skal legges til grunn for planleggingen, og hvordan ulike interesser og hensyn skal forvaltes. Den regionale tilpasningen skal finnes igjen i regionale planer. 

Gjeldende retningslinjer:

2018 Statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning

2014 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging

1995 Rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen

 2006 Forskrift om rammer for vannforvaltningen