4.1 Rammeverk for plan- og strategiarbeidet
Figur 9: De regionale planene har nasjonale og regionale føringer.For å nå nasjonale og internasjonale målsettinger på klima-, energi- og miljøområdet må alle parter i Innlandssamfunnet bidra. Alt plan- og strategiarbeid må forholde seg til nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging for å fremme en bærekraftig utvikling, statlige planretningslinjer og andre nasjonale føringer. Disse utgjør til sammen et rammeverk for planen. Regional plan for klima, energi og miljø inneholder ingen egne planbestemmelser eller retningslinjer.
Innlandssamfunnet skal gjennom oppfølgingen av Regional plan for klima, energi og miljø påvirke nasjonale mål, føringer og virkemidler. Det må skje på en måte som skaper arbeidsplasser og gode levevilkår i hele Innlandet. God dialog med gjensidig utveksling av teoretisk og lokal, erfaringsbasert kunnskap mellom ulike interessegrupper (grunneiere, tiltakshavere og ulike forvaltningsaktører) er avgjørende for å unngå konflikter.
4.2 Vurderinger - hva betyr dette for planen?
Figur 10: Hvordan finne riktig balanse?
Bærekraft er en balanse. Vi må forvalte Innlandets arealer og naturressurser slik at de fortsatt blir vår kilde til materiell og immateriell verdiskaping.
Kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling
Planen skal bidra til en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling. Mange av interessekonfliktene vil bli synlige på tiltaksnivå. Det må vurderes hvordan slike konflikter kan løses og hvem som har eierskapet. Her vil det også være regionale og lokale forskjeller, som kan gi forskjellige tiltak i de ulike regionene og lokalsamfunnene basert på forutsetninger, utfordringer og muligheter. Vi må ta oss tid til å gjøre gode faglige vurderinger og ta riktige valg for å skape en bærekraftig og nødvendig utvikling.
Kommunikasjon og kompetanse
God kommunikasjon, kompetanse og holdningsendringer er nødvendige for at alle skal forstå hva som kan gjøres for å møte Innlandets utfordringer innenfor klima-, energi- og miljøområdene. Det er et felles ansvar å bidra til å løfte kompetansen til alle aldersgrupper. Det er spesielt viktig at utdanningsinstitusjonene bidrar til å løfte diskusjonene rundt temaene i planen.
4.3 Hvordan skal vi følge opp planen?
Fylkestinget er regional planmyndighet og har det overordna ansvaret for planen.
Regional plan er et redskap for god samfunnsplanlegging og samordning av tiltak på tvers av kommunegrenser og virksomheter i Innlandet. Den gir retning for arbeidet med klima, energi og miljø i Innlandet fram mot 2030.
Innlandet fylkeskommune, som regional utviklingsaktør, har ansvaret for å koordinere oppfølgingen av planen. Planen gjelder for hele Innlandssamfunnet og derfor er regionalt partnerskap en sentral arena for samordning.
Regionalt partnerskap ledes av Innlandet fylkeskommune og består av:
- Statsforvalteren i Innlandet
- Kommunenes sentralforbund (KS)
- NAV Innlandet
- LO
- NHO
- Fagskolen Innlandet
- Innovasjon Norge
- HINN (Høgskolen i Innlandet)
- NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet)
- Innlandet fylkeskommune
Fylkeskommunen legger hvert år fram en status for arbeidet med oppfølging av planen til fylkestinget. Drøftinger i og innspill fra blant andre interkommunale politiske råd og regionalt partnerskap er grunnlaget for denne statusen. Hovedfokuset er rullering og hvilke tiltak som skal prioriteres kommende år.
Regionale planer skal legges til grunn for virksomheten til regionale organer og for kommunenes og statens planlegging og virksomhet i fylket. Planen vil dermed gi føringer for hvordan aktørene skal opptre overfor næringsliv, organisasjoner og andre. Det er viktig at kommunene i Innlandet tar hensyn til, og innarbeider, planens mål og strategier i egne planer. Dette er den viktigste suksessfaktoren for om målene for klima, energi og miljø i Innlandet skal nås.