Innlandsstrategien 2024–2028 – høring

4. Samarbeid, partnerskap og nettverk

Samhandling, partnerskap og arbeid i nettverk på ulike arenaer er viktig i alt strategisk arbeid.

Samarbeidet mellom myndigheter, næringsliv, frivilligheten og innbyggere på tvers av fagområder, er grunnleggende for å få gode, tverrfaglige og bærekraftige løsninger.

Interkommunale politiske råd

Innlandet fylkeskommune har, med sine 46 kommuner, etablert interkommunale politiske råd. Det er utarbeidet gjensidige forpliktende partnerskapsavtaler.

I arbeidsprosessen med Innlandsstrategien 2024–2028 har det vært en klar prioritering å samhandle med de interkommunale politiske rådene i Innlandet.

Formålet har vært å legge til rette for en åpen og god dialog i arbeidsprosessen og sikre en god sammenheng med regionenes strategier.

Enighet om felles retning og innsats vil gir Innlandssamfunnet økte muligheter for vekst og utvikling.

Regional samhandling

Den regionale samhandlingen i Innlandet foregår også på flere arenaer, blant annet Regionalt partnerskap, Regionalt kompetanseforum, Regionalt planforum, Agenda Innlandet og møter/partnerskap med kommuner, institusjoner og næringsliv.

Regionalt partnerskap hvor KS, Statsforvalteren, NHO, LO og NAV møter regionalpolitisk ledelse, er en viktig arena i oppfølgingen av Innlandsstrategien og planporteføljen.

Samhandling mellom regioner

Samhandling skjer også mellom regioner (fylker), nasjonalt og internasjonalt. Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Akershus, Østfold, Buskerud, Innlandet Vestfold, Telemark fylkeskommuner og Oslo kommune.

Samarbeidet skal bidra til en balansert utvikling i landsdelen, som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa.

Innlandet fylkeskommune er også medlem av KS, Samarbeidsalliansen Osloregionen, Osloregionens Europakontor og øvrige nettverk.

Internasjonalt samarbeid

Innlandet jobber også aktivt på internasjonale arenaer. Grenseregioner/-kommuner har i tillegg hatt et omfattende grenseregionalt samarbeid med Sverige.

Europeisk politikk påvirker norske fylker og kommuner i stor grad. Innlandet fylkeskommune er i dag medlemmer av flere europeiske organisasjoner. Dette gir rom for medvirkning, innsikt i politiske, juridiske, sosiale og økonomiske prosesser og inngang til viktige nettverk og allianser.

Slike medlemskap gir også grunnlag for deltakelse i prosjekter og programmer som kan gi Innlandet tilgang på kompetanse, erfaring og ressurser og bidra til å løse prioriterte oppgaver.

Regionene i Innlandet, hvor samarbeidet er organisert i form av interkommunale politiske råd.

De ti regionene i Innlandet vist i et kart - Klikk for stort bilde

De ti regionene i Innlandet er:

• Nord-Østerdal
  • Gjøvik-regionen
  • Hadeland (Gran i Innlandet og Jevnaker og Lunner i Akershus fylke)
  • Hamar-regionen
  • Kongsvinger-regionen