Innlandsstrategien 2024–2028 – høring

1. Innlandet - eventyrlige muligheter

Innlandsstrategien skal peke retning inn i fremtiden. Vårt felles prosjekt er å bygge Innlandet.

Innlandsstrategien er Innlandets svar på nasjonale forventninger om hvordan vi skal møte fremtidens utfordringer og realisere våre muligheter. Her ser vi utfordringer og muligheter på tvers av kommunegrenser, forvaltningsnivåer og sektorer.

Innlandsstrategien legger FNs 17 bærekraftmål til grunn og bygger på et bredt kunnskapsgrunnlag som beskriver status i Innlandet. Dette er blitt til gjennom en bred og åpen medvirkningsprosess.

Regional planstrategi

Fylkestinget skal minst én gang i hver periode, og senest ett år etter konstituering, utarbeide en regional planstrategi. Planstrategien er det eneste lovpålagte dokumentet for regional planlegging etter plan- og bygningsloven (pbl §7-1).

Planstrategien skal redegjøre for regionale utviklingstrekk og utfordringer, vurdere utviklingsmuligheter og ta stilling til langsiktige utviklingsmål og hvilke temaer som skal tas opp i videre regional planlegging.

Planstrategien skal inneholde en oversikt over hvordan de prioriterte oppgavene skal følges opp gjennom regionale planer.

Figuren viser hvilke føringer som ligger for Innlandsstrategien og hva som følger av den - Klikk for stort bilde

Medvirkningskonferanser og dialogmøter

Engasjementet har vært stort, og deltakelsen har vært god på de fire medvirkningskonferansene som ble gjennomført våren 2023. Det er også gjennomført medvirkningsseminar med fylkeskommunale råd i februar 2024 i samarbeid med Statsforvalteren i Innlandet.

I tillegg er det gjennomført dialogmøter med interkommunale politiske råd. Formålet har vært å sikre god sammenheng mellom Innlandsstrategien 2024-2028 og rådenes strategiske arbeid. Ambisjonen er å realisere Innlandets eventyrlige muligheter og utnytte Innlandets fortrinn.

For å sikre det langsiktige perspektivet videreføres visjon og langsiktige mål.

Visjon

Innlandet – eventyrlige muligheter. Et fylke med sterke røtter og store drømmer, med mål om å ha en ledende posisjon innen teknologi, industri, landbruk og reiseliv.

Langsiktige utviklingsmål

For å realisere eventyrlige muligheter i Innlandet legges følgende til grunn:

• bærekraftig ressursforvaltning som gir utvikling og nye arbeidsplasser
  • levende lokalsamfunn med bærekraftige byer, tettsteder og bygder
  • at aktører i fylket vårt får større nasjonal betydning og synlighet

Tidligere Hedmark og Oppland fylker hadde et stort omfang av planer. Det er et politisk ønske å redusere omfanget av regionale planer.

Innlandsstrategien viser hvilke nye planer og strategidokumenter som skal utarbeides, hvilke som vil fortsette å gjelde og hvilke som vil utgå.