Utvikler seg med forskning og ung kompetanse

Bedriften IQU på Skarnes får hjelp fra fylkeskommunen for å oppfylle sine internasjonale ambisjoner.

Eivind Bøhn,  Gerhard Adler Skartveit, Sigurd Skyrud og Pål V. Johnsen rundt et bord med en stor skjerm i bakgrunnen - Klikk for stort bildeFra venstre forsker Eivind Bøhn, lærling Gerhard Adler Skartveit, utviklingsleder Sigurd Skyrud og forsker Pål V. Johnsen. Elin Bjørnstad

IQU har utviklet strømstyringssystemet IQU Core. Bedriften håper å få produktet ut på markedet, og på sikt er målet å satse internasjonalt.

Hjelp fra forskere

Denne våren får bedriften hjelp fra forskningsinstituttet Sintef Digital til å videreutvikle og kvalitetssikre IQU Core. Eivind Bøhn og Pål V. Johnsen har doktorgrad i henholdsvis kybernetikk og statistikk. De skal bidra med å utvikle en modell som ved hjelp av kunstig intelligens planlegger strømforbruket til bedriftene smartere.

Forskningsprosjektet, som har fått navnet Smart styring for energioptimering, har fått 700 000 kroner i støtte fra Regionalt forskningsfond Innlandet (RFFI).

– Offentlig støtte er avgjørende

Ronny Smerud, Pål V. Johnsen og Eivind Bøhn foran en stor skjerm som viser logoen til IQU - Klikk for stort bildeFra venstre prosjektleder Ronny Smerud fra IQU og de to Sintef-forskerne Pål V. Johnsen og Eivind Bøhn. Elin Bjørnstad

Ronny Smerud er teknisk sjef i IQU og leder for prosjektet. Han mener det er avgjørende for en liten bedrift at det finnes offentlige finansieringsordninger som reduserer risikoen i større innovasjonsprosjekter.

I tillegg til støtten fra RFFI, har IQU også fått støtte fra ordningen Forskningsbasert innovasjon i regionene (FORREGION) til et forprosjekt. Dette er en ordning som skal oppmuntre bedrifter til å bruke forskning for å utvikle virksomheten.

De har dessuten fått hjelp av en kompetansemegler hos Klosser Innovasjon blant annet for å finne de rette støtteordningene til sitt prosjekt. Kompetansemegleren finansieres av FORREGION.

Alle disse ordningene er det fylkeskommunen som forvalter.

Ung, lokal kompetanse

I tillegg til å benytte seg av erfarne forskere, satser også IQU på ung, lokal kompetanse for å utvikle systemet.

Sigurd Skyrud fra Nord-Odal er nyutdannet dataingeniør fra OsloMet. Han er utviklingsleder i bedriften og samarbeider tett med to lærlinger fra Sentrum videregående skole på Kongsvinger. Odd Magnus Grinder og Gerhard Adler Skartveit har fått mye tillit og ansvar i bedriften, og daglig leder Anders Disen er veldig imponert.

– IQU hadde aldri klart å utvikle strømstyringssystemet uten dem, sier han.

Vil du vite mer om mulighetene for veiledning og økonomisk støtte til et forskningsprosjekt i din bedrift?

Les mer om FORREGION