Rekordmange søknader til Regionale forskningsfond

Aldri tidligere har det vært så mange søkere i Innlandet som i 2023.  Dokka Fasteners er en av bedriftene som får støtte.

Til sammen er 76 søknader blitt behandlet i år, og av disse har 36 prosjekter fått til sammen 22 millioner kroner.

I fjerde og siste tildelingsrunde i år, ble 6,5 millioner kroner fordelt til ti prosjekter.

Jubel på Dokka

Flyfoto av en stor fabrikkbygning - Klikk for stort bilde Dokka Fasteners AS

Ett av prosjektene som blir tildelt støtte i årets siste søknadsrunde er «Energieffektiv produksjon av høykvalitetsbolter». Det er bedriften Dokka Fasteners som står bak søknaden i samarbeid med Sintef Manufacturing. Dokka Fasteners produserer blant annet bolter som brukes på offshore-anlegg, i vindturbiner og kraner.

Målet med forskningsprosjektet er å optimalisere stållegeringer og herdeprosesser for å oppnå en mest mulig energieffektiv og bærekraftig produksjon av høykvalitetsbolter. Dersom resultatet av kvalifiseringsprosjektet blir som ønsket, har de to samarbeidspartnerne planer om å søke Innovasjonsprosjekt i næringslivet hos Norges Forskningsråd.

Prosjektansvarlig Ann-Kirsti Seiersten hos Dokka Fasteners sier følgende når hun får vite at de er tildelt 700 000 kroner i kvalifiseringsstøtte:

– Dette ser vi veldig frem til, og vi vil videreføre kunnskap fra tidligere prosjekter om stålkvalitet. Det er særlig spennende at kvaliteten kan bli enda bedre ved å koble praksis og teori sammen.  Vi har et godt samarbeid med Sintef fra før og ser frem til å forske sammen med dem.

– Viktig for Innlandet

Vegar Ottesen er sekretariatsleder for Regionale forskningsfond Innlandet (RFFI). Hans rolle er å forberede behandlingen av søknader før de legges fram for styret. Han har også den praktiske oppfølgingen av søkere og prosjekter. Ottesen er veldig fornøyd med 2023 sett under ett.

– Vi har aldri tidligere hatt større pågang av søknader, og det viser hvor viktig fondet er for nyskaping og verdiskaping i Innlandet. Fylket vårt har tradisjonelt sett mindre forsknings- og innovasjonsaktivitet enn resten av landet, og derfor er RFFI og støtteordningen ekstra viktig her, sier han.

Hva er Regionale forskningsfond?

Prosjektene som mottar kvalifiseringsstøtte fra RFFI skal ha planer og ambisjoner om større forskningsløp, og målet er å løfte flest mulig opp til nasjonale og internasjonale støtteordninger for forskning. Både bedrifter, det offentlige og forsknings- og utdanningssektoren kan søke om midler.

Regionale forskningsfond Innlandet skal styrke forskningsevnen i regionen. På fondets hjemmeside finner du blant annet en oversikt over hvilke prosjekter som er blitt tildelt midler fra 2010 og fram til i dag.

Disse fikk støtte i siste tildelingsrunde

Tildelinger RFF 2023
Søker Prosjektnavn Tildeling i kroner
ArbaOne AS Strategy development for isolation, separation and purification of HMF from washing filtrate 700 000