Penger til destinasjonsselskapene

Ti destinasjonsselskaper i Innlandet får til sammen drøyt 4 millioner kroner i støtte for 2023.

Slalåmkjører hopper i bakken. - Klikk for stort bilde Oppland fylkeskommune/Jørgen Skaug Det vedtok hovedutvalg for næring onsdag.

Mest får Visit Lillehammer, med 900 000 kroner.

Dekker nesten hele fylket

De ti destinasjonsselskapene som får støtte, dekker nesten hele fylket. Det er kun kommunene Stor-Elvdal, Rendalen, Åmot, Folldal og Nordre Land som ikke er tilknyttet et destinasjonsselskap.

Kriteriene støtten fordeles etter, er blant annet hvor mange medlemmer selskapet har, hvor mange kommuner de dekker og antall fritidsboliger i disse kommunene.

– Kommer mange til gode

Tanken bak støtteordningen er at fylkeskommunen skal hjelpe selskapene med å ivareta oppgaver som kommer lokalbefolkningen, deltidsinnbyggerne og turistene til gode. Dette kan for eksempel være å vedlikeholde løyper og stier, felles markedsføring og profilering og bærekraftsertifisering.

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud skriver i sin konklusjon at Innlandet er tjent med å ha destinasjonsselskaper som ivaretar fellesoppgaver og ruster reiselivet for fremtida. Dessuten mener han at selskapene gjør en viktig jobb med å koordinere tiltak og hjelpe reiselivet med kompetanse, motivasjon og utvikling.

Les sakspapirene PS 7/2023

Så mye får destinasjonsselskapene