Østerdalen på reiselivskartet

Vi bor i et stort og slagkraftig reiselivsfylke, med ambisjon om å styrke denne posisjonen. Innlandet fylkeskommune er opptatt av at også Østerdalen må med i dette arbeidet.

Kronikk av fylkesordfører Even Aleksander Hagen

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen foran skilt med logoen til Innlandet fylkeskommune  - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune For mange haster forbi godt gjemte skatter langs Rv3 mot et mål et helt annet sted. Det er synd! Faktum er at det innenfor kort avstand fra hovedvegen finnes perler som mange kjører forbi. Hvor ofte har du vært på Norsk Kultursenter på Koppang eller sett Jutulhogget, Storsjøen, Sohlbergplassen, Folldal Gruver, Bryggeloftet eller Femunden?

Destinasjon Røros er i innspurten av en omfattende omstilling sammen med reiselivet i Alvdal, Tynset, Tolga og Os. Virkningene av pandemien og nye kriser har gjort det tydelig at endring er nødvendig. Også andre deler av Innlandet går sammen og destinasjonsselskapene vokser.

Vi er overbevist om at flere reiselivsbedrifter og kommuner i Nord-Østerdal er tjent med å være en del av det nye og samlende selskapet. De får tilgang på kompetanse og midler de ellers ikke har. Investeringer i markedsføring er kostbart. Reiselivsbedriftene klare ikke dette alene. Utvikling av opplevelsestilbudet, sammen med digitalisering og bærekraft, blir de viktigste driverne framover.

For å bygge en sterkere opplevelsesregion, må flere kommuner og aktører slutter seg til samarbeidet.

Nylig var næringsminister Jan Christian Vestre på besøk. Han viste stor interesse for reiselivet vårt. Reiselivet i Østerdalen har gode forutsetninger for å vokse og utvikle seg, mente han. Rv3 er innfallsport for størstedelen av de besøkende som reiser til Røros og Trondheim. Østerdalen har attraktive besøksmål, men de er for lite kjent.

En fersk ringvirkningsanalyse, som fylkeskommunen har vært med og finansiert, bekrefter nettopp det: Verdien av reiselivet er stort og potensialet enda større, men lite skjer uten samarbeid.

Folldal, Stor-Elvdal, Rendalen, Åmot og Engerdal står alene uten en overbygning som resten av reiselivet i Innlandet. Reiselivsbedriftene og kommunene har nå sjansen til å være med på et slagkraftig fellesskap.

Tirsdag 8. november samles nye og gamle reiselivsfolk på Røros for stiftelsesmøte. Det gjelder å gripe sjansen og sørge for at reiselivet i Østerdalen får et fortjent løft.

Visit Røros og Østerdalen skal selskapet hete. Navnet ekskluderer ingen. Det gir nye muligheter, for nye kommuner og nye reisemål. I tillegg vil alle kunne kan dra nytte av den sterke merkevaren Røros.

La oss sammen styrke de unike og flotte reisemålene i Østerdalen.

Bli med i fellesskapet!

Even Aleksander Hagen (Ap)
fylkesordfører i Innlandet