Fra idé til virkelighet med Grønn framtid

Med støtte fra Grønn framtid kunne Luc Wathelet utvikle et produkt som hjelper deg med å spare strøm.

Luc Wathelet - Klikk for stort bildeLuc Wathelet Privat Luc Wathelet er én av mange som har fått penger av tilskuddsordningen Grønn framtid Innlandet.

Siden 2017 har fylkeskommunen gjennom Grønn framtid gitt mer enn 50 millioner kroner til prosjekter som for eksempel øker energieffektivitet, reduserer utslipp, øker ombruk og gjenbruk, og gjør industri og landbruk mer bærekraftig.

Målet med ordningen er å støtte idéutvikling og prosjekter som har positiv effekt for klima og miljø. Ordningen skal bidra til å redusere risikoen for bedrifter når de utvikler, tester og setter i verk nye idéer og teknologi. Dette kan inkludere utredninger, prototyping og testing.

Sparer strøm

Luc Wathelet er ingeniør og oppfinner, og han flyttet til Norge med familien sin fra Belgia i 2018. Med erfaring fra egen bedrift i Frankrike og tidligere jobber hos selskaper som Airbus og Motorola, begynte Luc å utforske nye måter å spare strøm på da energiprisene begynte å stige.

I 2018 etablerte han bedriften Wattlet AS med hjelp fra Skåppå og Lillehammer kommune. I 2021 utviklet han en prototype av SmartVVB, som styrer varmtvannsberedere.

SmartVVB monteres på eksisterende varmtvannsberedere og sørger for at vannet til husholdningen varmes opp når strømprisene er lavest. Slik kan kundene spare penger på strømregningen uten å måtte kjøpe en ny varmtvannsbereder med samme funksjonalitet.

I tillegg til å redusere utslipp på grunn av mindre strømforbruk, bidrar SmartVVB til at varmtvannsberedere får et lengre liv og at det dermed blir kastet færre beredere.

Godkjent for bruk

Varmtvannsbereder med en liten boks i bakgrunnen som styrer strømmen - Klikk for stort bilde Wattlet AS Før Wathelet kunne lansere produktet sitt på markedet, måtte den lille kontrollboksen testes og bygges om igjen for å sikre at den var trygg å bruke i husholdninger.

Bedriften fikk tilskudd fra Grønn framtid Innlandet til sikkerhetssertifisering og utvikling av produksjonsmetoden. Godkjenning av produktet var en forutsetning for testing med sluttbrukere og videreutvikling av design og produksjonsmetoder.

Nå er produktet godkjent til salg og bruk i private hjem.

Støtten bidro til at bedriften kunne

• utvikle tekniske funksjoner og nødvendig datainfrastruktur
  • teste produksjon, installasjon og drift av produktet
  • tilpasse produktet for å møte kravene til sikkerhetssertifisering

- Alle funksjoner er integrert og produktet fungerer utmerket, sier Wathelet.

Han mener bedriften hadde måttet vente lenge for å få på plass kapitalen han trengte for å kunne utvikle idéen videre, uten støtten fra Grønn framtid Innlandet.

Arbeidsplasser og oppdrag

Etter en vellykket prøveperiode med kunder hos Gudbrandsdalen energi, er bedriften klar til å øke produksjonen. De har kapasitet til å produsere 1000 til 5000 enheter i måneden.

I tillegg til å skape arbeidsplasser gjennom egen bedrift, har flere andre lokale bedrifter fått oppdrag knyttet til produksjonen av SmartVVB, noe som er verdifullt for innlandssamfunnet.

Søk om støtte

Har du en god idé som oppfyller kriteriene for Grønn framtid Innlandet, kan du søke om penger. Søknadsfristen er løpende.

Les mer om Grønn framtid Innlandet