Turboprisen 2023 til Elverum og Gjøvik/Toten

Prisen går til kommuner eller regioner som har gjort en ekstra innsats med UKM.

Petter Hagen Sætre tar i mot Turboprisen for Elverum. - Klikk for stort bildePetter Hagen Sætre tar i mot Turboprisen for Elverum. Bjørn Filip Holm /UKM Innlandet Fylkeskommunen deler ut Turboprisen hvert år på vegne av UKM Norge. Prisen er på 7 500 kroner per kommune/region som er øremerket UKM-arbeid og ellers heder og ære.

Turboprisene ble delt ut under UKM fylkesfestivalen på Hamar som gikk av stabelen 14.-16 april.

Elverum og Gjøvik/Toten ble tildelt Turboprisen fordi de har gjort en ekstra innsats knyttet til rekruttering, gode møteplasser og ellers jobbet godt med UKM.

UKM Elverum

Elverum har i 2022/2023 jobbet godt med UKM og har arrangert mange ulike workshops. De gjennomførte også en hel UKM-helg, med blant annet sminkekurs, baking, FIFA-turnering, pizzakveld og meet & greet og intimkonsert med det kjente Elverumsbandet Team Me, i tillegg til forestilling og kunstutstilling.

UKM Elverum bruker også ungdommens hus aktivt i sine aktiviteter, bygget ligger vegg i vegg med kulturhuset. Elverum tenker helhet i aktivitetene sine og har gjort seg vel fortjent til årets turbopris.

UKM Gjøvik/Toten

Gjøvik/Toten samarbeider om UKM og i 2022/2023 har de gjort en ekstra innsats med å både rekruttere deltagere og lage flere og gode møteplasser for ungdom. Dette blant annet gjennom flere workshops (hiphop, bandverksted og trylling), samt et stort og samlende rusfritt Halloween-arrangement, hvor over 300 deltagere var med.

Det ble også arrangert en fin UKM-mønstring med både workshops, utstillingsåpning, servering og fest i tillegg til forestillingen. Regionen jobber godt med UKM og har gjort seg vel fortjent som årets turboregion.