Gir penger til operafestival

Innstillingen fra fylkeskommunedirektøren var nei, men politikerne valgte likevel å gi penger til Operafest Røykenviken.

Maske i gull og lilla - Klikk for stort bilde Mostphotos Både Inger Torun Klosbøle (Ap) og Mari Gjestvang (Sp) fremmet alternativ forslag om at Operafest Røykenviken i Gran kommune skulle få tilskudd, da fylkesutvalget behandlet saken tirsdag.

NRKs sommerkonsert

NRK har valgt ut Operafest Røykenviken som sin sommerkonsert, der de har med seg Kringkastingsorkesteret. Både Klosbøle og Gjestvang var opptatt av den nasjonale profileringen dette vil gi Hadeland og Innlandet.

Even Aleksander Hagen (Ap) trakk fram de ekstra kostnadene operafesten får blant annet fordi de må ha en tilpasset scene knyttet til tv-produksjonen. I tillegg må torsdagens konsert gå ut på grunn av riggingen til fredagens tv-sendte konsert. Dette fører til reduserte billettinntekter.

Får allerede penger

Hanne Velure (H) mener arrangementet ikke oppfyller kriteriene i og med at de allerede får støtte fra fylkeskommunen gjennom en samarbeidsavtale. Dette er også fylkeskommunedirektørens argument for å avslå søknaden.

Even Aleksander Hagen tok til orde for at de politisk kan overstyre denne bestemmelsen siden det er et spesielt år på grunn av sommerkonserten og at søknaden gjelder en tilleggsbevilgning fordi arrangøren får ekstra utgifter, som bare vil komme i år.

Truls Gihlemoen (FrP) på sin side mente NRK bør dekke de ekstra utgiftene operafesten får på grunn av tv-sendingen og varslet at han ville stemme imot å gi tilskudd.

Politisk behandling

Klosbøle trakk sitt forslag og signaliserte at hun ville støtte Mari Gjestvangs forslag om å gi 300 000 kroner til Operafest Røykenviken.

Gjestvangs forslag fikk 12 stemmer, mens 3 stemte for fylkeskommunedirektørens innstilling om ikke å innvilge søknaden.

Les sakspapirene PS 46/2023