Velkommen til årets detektormøte

Vi inviterer detektorister i Innlandet til Hamar søndag 10. mars 2024.

Ringspenne funnet i Stange kommune.  - Klikk for stort bildeRingspenne funnet i Stange kommune. Kenny Hansen.

Kulturarv ønsker velkommen til årets detektormøte i Innlandet fylke.

Har du lyst til å begynne å søke med detektor, men vet ikke riktig hvordan du skal gå frem for å få startet?

Nå har du muligheten til å lære deg lover og regler på området, høre om spennende arkeologiske funn og møte mer erfarne detektorister.

• Tidspunkt: søndag 10. mars kl. 13 -16
  • Sted:  Innlandet fylkeskommune, Parkgata 64, Hamar

Målgruppe

Møtet er kun for detektorister som søker i Innlandet, og for deg som ønsker å begynne å søke med detektor i Innlandet.

Gratis arrangement

Arrangementet er gratis og det blir enkel servering.

Program og årets foredrag

• Marte Spangen fra Kulturhistorisk museum holder årets faglige foredrag. Marte er førsteamanuensis i nordisk jernalderarkeologi med særlig fokus på metallsøkerfunn.
  • Nytt fra våre undersøkelser av detektorfunnsteder i Innlandet 2023.
  • Kåring av beste funn av oldsaker og mynter i Innlandet i 2023.
  • Til sist blir det som vanlig en gjennomgang av lover og regler for detektorsøk, hvor deltakerne får kursbevis.

Påmelding og servering

Det blir kaffe og kake i rikelige mengder, men for at vi skal ha nok kake, er det viktig at dere melder dere på.

Påmelding til e-post detektorfunn@innlandetfylke.no