Tradisjonshåndverk: kurs i leir-rapping

24. og 25. mai holdes kurs i leir-rapping på Østerhaug i Øyer. Kurset er gratis.

Sammen med eier av den freda klokkerboligen på Østerhaug inviterer Innlandet fylkeskommune ved Kulturarv til to dager med praktisk og teoretisk innføring i rapping av bygninger.

Hovedbygningen på Østerhaug i Øyer.  - Klikk for stort bildeHovedbygningen på Østerhaug i Øyer. Vegard Røhme.

Vi inviterer også eiere med hus eller rom som er rappet, og antikvarer og ansatte ved museer, til åpen byggeplass lørdag 25. mai.

Kursdato

Fredag 24. - lørdag 25. mai 2024.

Klokkeslett

klokka 8.00 - 16.00 begge dager.

Kurssted

Hovedbygningen på Østerhaug, Gamlevegen 328, 2636 Øyer.

Eiere: Axel og Kaja Tostrup.

Bygningen er en fredet klokkerbolig som ble bygd rundt 1800. Tømmerveggene er rappet utvendig.

Gratis kurs

Kurset er gratis og arrangør ordner lunsjmat (brød, pålegg m.m.) og holder  kaffe, te og diverse.

Påmeldingsfrist

Frist for å melde seg på er 14. mai.

Påmelding og spørsmål

Kontakt Vegard Røhme, tlf. 905 10 219 eller vegard.rohme@mia.no for påmelding og spørsmål.

Kursholdere

• Murer Tore Granmo, Hamar.
  • Arkitekt og håndverker Vegard Røhme, Akershus bygningsvernsenter/Museene i Akershus.

Innhold

• Teori: Om leire som byggemateriale, om rapping som tradisjon, bruk av diverse fiber i mørtel, erfaringer med ulike reparasjonsmetoder, vurdere tilstand og tiltak for skader i rappingen på bygningen.
  • Praksis: Reparere skader i rapping på bygningen, inkl. kalkmaling.

Åpen byggeplass

Lørdag 25. mai blir det åpen byggeplass fra kl. 12.00-15.00.

Målgrupper

• Praktisk del: Håndverkere og evt. andre interesserte.
  • Åpen byggeplass fredag kl.12.00-15.00: Eiere med hus eller rom som er rappet, antikvarer og ansatte ved museer.

Ta med

Vernesko, arbeidstøy, hansker, vernebriller, enkelt murerverktøy (skjeer og koster).

Kulturarv i Innlandet fylkeskommune, i samarbeid med eier.