Tilskudd til kulturminner

21 verneverdige bygg og anlegg får tilskudd for 2023.

Utsnitt av gammel bygning som blir restaurert.  - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune, Kulturarv. Hovedutvalg for kultur vedtok også onsdag å gi penger til to verdslige middelalderbygninger og til to ruiner fra middelalderen. Dessuten får Lillehammer kommune nesten 1,2 millioner kroner til brannsikring i tette trehusområder.

Verneverdige bygg og anlegg

Dette er en tilskuddsordning som har som formål at flere bygninger og anlegg skal bli tatt vare på for framtida – også de uten formell vernestatus.

Det kom inn 37 søknader, og av disse får 21 tilskudd. Til sammen utgjør tilskuddene 1,8 millioner kroner. Fordelingen er gjort på bakgrunn av kriterier som omfatter blant annet en vurdering av verneverdi og arkitektonisk og kulturhistorisk verdi.

Les sakspapirene PS 22/2023

Disse får tilskudd:

Verneverdige bygg - tilskudd 2023
Prosjekt Kommune Tilskudd i kroner
Blihågån - restaurering av fritidsbolig med kunstnertilknytning. Gausdal 35 000
Høllsbakk - berge husmannsplass fra 1700-tallet. Ringsaker 70 000
Handelsstedet Aasheim - restaurering av brygge. Rendalen 60 000
Finnskogparken - restaurering av skader etter flom og av bygninger i parken. Grue 100 000
Restaurere fasade etter antikvariske prinsipper. Lillehammer 40 000
Hammern er en østerdalsstue med tilbygg fra en revet kirke som trenger takreparasjoner. Stor-Elvdal 90 000
Storgata 35 - arkitektbistand til ombygging av pakkhus. Lillehammer 40 000
Beitrusten har en stor driftsbygning med et tak som trenger tiltak. Folldal 35 000
Tynset historielag prøver å redde et lekehus fra Tynset stasjon og en dikterstue. Tynset 170 000
Røysestogo er et hus som forsøkes å reddes fra E16-utbygging. Vestre Slidre 20 000
Lille-Baardseth er et spesielt seterbygg som blir tatt godt vare på og trenger litt støtte til siste del av renoveringen. Ringsaker 70 000
Nordre Bækken er en husmannsplass som er godt vedlikeholdt. Nå har det kommet skader på kjeller som må utbedres. Ringsaker 40 000
Eid Vestre hovedhus trenger antikvarisk utbedring for å bli beboelig om vinteren. Våler 150 000
Østgarden-Ustu har et fjøs som trenger utbedringer. Os 100 000
Villa Solbakken har blitt malt med fil type maling, noe som må rettes opp. Lillehammer 50 000
Kroksetra - berge et stolpefjøs i seterlandskapet. Stor-Elvdal 100 000
Kapteinsbygningen Steinde har stort behov for vedlikehold. Nord-Aurdal 90 000
Heggerud Gard må utbedre taket på hovedhuset. Sør-Fron 100 000
Gildestova TØYsentralen Tolga 83 000
Østigarn - sette opp tak over en røykovn og sette opp skilt for å formidle kulturen på Finnskogen. Trysil 10 000
Direksjonshagen Folldal 357 000

Verdslige middelalderbygninger

To anlegg får tilskudd innenfor ordningen for å sette i stand fredete, profane (verdslige) middelalderbygninger fra før 1537.

Dagsgardsloftet, som står på Maihaugen på Lillehammer, får 315 000 kroner.

Haverstadloftet i Sør-Fron kommune får 653 000 kroner.

Les sakspapirene PS 20/2023

Ruiner fra middelalderen

Det er ti registrerte ruiner fra middelalderen i Innlandet. For tre av disse er konserveringsarbeidet avsluttet.

Mjøskastellet i Ringsaker er den eneste middelalderruinen der konserveringsarbeid foregår per nå. Innlandet fylkeskommune har søkt om midler til videre sikring og konservering av Mjøskastellet. De får 836 000 kroner til arbeidet.

Anno museum har søkt om midler til å restaurere korskirkeruinen som ligger på Domkirkeodden. De får drøyt 1 million kroner til dette nye restaureringsprosjektet.

Les sakspapirene PS 18/2023

Brannsikring

Innlandet har tre tette trehusområder av kulturhistorisk verdi: Gjøvik sentrum, Øvrebyen i Kongsvinger og Lillehammer med Gamlevegen, Storgata, området ved Søndre park og Vingnes.

I år er det bare Lillehammer kommune som har søkt om tilskudd til brannsikring i tette trehusområder. De ønsker å gjennomføre ulike brannsikringstiltak knyttet til brannsikringsplanen.

Lillehammer kommune får i underkant av 1,2 millioner kroner til arbeidet.

Les sakspapirene PS 21/2023