Samarbeider om brearkeologi

Så langt er det gjort 3800 funn under isen. En ny avtale skal sikre et enda mer helhetlig samarbeid om arkeologiske funn.

Nærbilde av en 1300 år gammel pil fra Langfonna.  - Klikk for stort bildeNærbilde av en 1300 år gammel pil fra Langfonna. Innlandet fylkeskommune, Sikringsprogrammet for brearkeologi. Det er Innlandet fylkeskommune, Kulturhistorisk museum i Oslo, Klimapark 2469 og Norsk fjellsenter i Lom som nylig har inngått en samarbeidsavtale.

Avtalen skal legge til rette for en helhetlig tilnærming der de ser forvaltning, forskning og formidling i sammenheng.

Sikringsprogram fra 2011

Det er 12 år siden det brearkeologiske sikringsprogrammet startet opp, noe som har vært et samarbeidsprosjekt mellom Innlandet fylkeskommune og Kulturhistorisk museum i Oslo.

- Nå ved inngangen til 2023 med en nylig underskrevet samarbeidsavtale, er det grunn til en statusgjennomgang, evaluering og definering av retning og innsats framover, skriver fylkeskommunedirektør Tron Bamrud i sakspapirene.

I sikringsprogrammet har fylkeskommunens prosjektansvar og hovedansvar for registrering og formidling. Kulturhistorisk museum i Oslo har ansvaret for funnene når de kommer inn. Da inngår de i museets samling og blir forvaltet på vegne av fellesskapet.

Ulike roller

I den nye samarbeidsavtalen har partene formelt litt ulike roller  og oppgaver, men alle ser nytten av å samarbeide og dra nytte av hverandres fortrinn.

Avtalen legger blant annet til rette for at originale funn kan stilles ut på Norsk fjellsenter, som er i nærområdene av der funnene er gjort. Det mener fylkeskommunedirektøren er attraktivt for Innlandet.

- Unik posisjon

- Arbeidet som er gjort med og omkring brearkeologien i Innlandet er imponerende. I samarbeid med en rekke aktører har en sikret umistelig kulturarv, frembrakt ny kunnskap og formidlet dette bredt til hele verden, skriver fylkeskommunedirektøren i sin vurdering.

Han legger til at Innlandet gjennom dette arbeidet har skaffet seg en unik nasjonal og internasjonal posisjon.

Ønsker mer penger

Samtidig understreker han at vi må utvikle oss for å styrke posisjonen vår.

- Det er store fjellområder i Innlandet vi ennå ikke har sjekket ut. Det må gjøres, skriver han og legger til at det også er viktig å dokumentere arbeidet og å styrke formidlingen mot barn o unge.

Han påpeker også at staten må inn med flere midler. Dette bør gjøres ved å snakke med politisk ledelse i Klima- og miljødepartementet om økt statlig finansiering.

Om fylkeskommunen skal gi mer penger til brearkeologi, vil bli vurdert i forbindelse med fylkesbudsjettet for 2024.

3800 funn i isen

Isen i høyfjellet i Innlandet er i ferd med å smelte bort som følge av menneskeskapte klimaendringer. Siden sikringsprogrammet startet opp i 2011, er det samlet inn om lag 3800 funn. De eldste gjenstandene er 6000 år gamle.

Mange av gjenstandene er helt unike, også i internasjonal sammenheng, siden de er i organisk materiale som sjelden er bevart andre steder.

Funnene som er gjort i Innlandet utgjør om lag halvparten av isfunnene på verdensbasis.

Politisk behandling

Saken skal endelig behandles i fylkestinget i slutten av april.

Fylkesutvalget stemte enstemmig for fylkeskommunedirektørens innstilling, men flere partier varslet at det kan komme endringer fram mot behandlingen i fylkestinget.

Les sakspapirene PS 48/2023

Mer om brearkeologi

Det brearkeologiske sikringsprogrammet i Innlandet, også kalt Secrets of The Ice, har eget nettsted og finnes i flere sosiale kanaler: