Støtter World Cup på Lillehammer

Bamrud anbefalte avslag, men politikerne fant likevel penger til World Cup i hopp og kombinert.

En stor og en liten hoppbakke ved siden av hverandre om vinteren - Klikk for stort bildeLysgårdsbakken hoppanlegg på Lillehammer. Geir Olsen

Det er Lillehammer Olympiapark som søker om penger til World Cup fra 30. november til 3. desember og Continental Cup i samme grener fra 8. til 10. desember.

Grunnen til at fylkeskommunedirektør Tron Bamrud i sin innstilling anbefalte politikerne å avslå søknaden, er at søkeren fikk tilskudd til World Cup i hopp/Raw Air i mars. I tillegg kom søknaden veldig sent, og deler av arrangementet var allerede gjennomført før politikerne rakk å behandle saken.

Forslag om å gi halvparten

Joakim Ekseth (H) fremmet likevel et alternativt forslag på vegne av Høyre, Ap og MDG om å gi 750 000 kroner. Dette er halvparten av summen olympiaparken har søkt om.

– Søknaden kommer veldig sent, noe som er uheldig. Samtidig mener vi det er viktig å bygge opp under arrangementene i olympiaparken og de ringvirkningene det har for vår region, sa Ekseth.

Han understreket at arrangøren må klare å levere søknaden tidligere i framtida og at en halvering av summen denne gangen er et signal fra politikerne om dette.

Flere forslag

Aud Hove (Sp) fremmet et liknende alternativt forslag på vegne av Sp og SV, men med en litt høyere sum på 1 million kroner.

Truls Gihlemoen varslet at Frp ville støtte dette forslaget.

Svein Ørsnes fra Rødt var den eneste som ville følge fylkeskommunedirektørens innstilling og avslå søknaden.

– Hvis et arrangement budsjetterer med overskudd og er helkommersielt, vil ikke Rødt støtte det, sa han.

Politisk behandling

Forslaget fra Ap, Høyre og MDG fikk flertall med 8 stemmer.

Forslaget fra Sp og SV fikk 6 stemmer.

Fylkeskommunedirektørens innstilling fikk 1 stemme.

Les sakspapirene PS 150/2023