Vil samarbeide enda bedre med kommunene

Samarbeidet mellom fylkeskommunen og kommunene er bra, men med små grep kan det bli enda bedre.

Hender setter sammen puslebrikker - Klikk for stort bilde Mostphotos Innlandet fylkeskommune samhandler med kommunene i fylket primært gjennom interkommunale politiske råd (IPR). Dette samarbeidet er regulert gjennom partnerskapsavtalen, som både kommunene og fylkeskommunen har signert.

Høsten 2022 ble det gjennomført en evaluering av partnerskapsavtalen. Den viste at partene for det meste er godt fornøyde med samarbeidet. Samtidig etterlyser noen kommuner tidlig nok involvering i viktige saker og god og riktig informasjon.

Årshjul

For å sikre at de viktigste sakene kommer opp i den enkelte region, skal fylkeskommunen og de daglig lederne i hvert interkommunale politiske råd sammen lage et årshjul for de viktigste sakene.

Dette vil hjelpe til med å systematisere samarbeidet, gi forutsigbarhet og sikre at de viktige strategiske sakene kommer opp i den enkelte region.

Eksempler på saker som kan stå i et slikt årshjul er oppfølging av regionale planer, årlig gjennomgang av skoleresultatet og store samferdselssaker.

Tverrfaglige team

Dessuten starter vi opp en prøveperiode med to tverrfaglige team, der ansatte i administrasjonen er deltakere fra fylkeskommunen. I første omgang opprettes disse teamene med regionene Hamar og Valdres. Målet med dette er å gi fylkeskommunen mer kunnskap om de to regionene og at det skal bli lettere å dele informasjon.

Forsøket skal evalueres etter ett år. Dersom det er vellykket, vil fylkeskommunen vurdere å utvide ordningen til resten av regionene.

Politisk behandling

Det kom flere forslag til tiltak for å gjøre samarbeidet enda bedre. Blant annet foreslo Haldor Ødegård (Sp) å se mer på samhandling mellom fylkeskommunen og den enkelte kommune. Hanne Velure (H) foreslo å opprette tverrfaglige team for alle regionene, ikke bare to, slik det står i innstillingen.

Ingen av tilleggsforslagene ble vedtatt.

Helheten i saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 34/2023