Vil ha ny finansiering for sykehusene

Fylkesutvalget vil gå fra innsatsstyrt finansiering til rammefinansiering for sykehusene.

To leger ved en sykehusseng med en pasient - Klikk for stort bilde Mostphotos Dette betyr at helseforetakene i så fall vil få en ramme basert på befolkningsstørrelse som også er justert for regionale forskjeller og behov.

Dagens ordning er basert på stykkprisfinansiering.

Alternativt forslag

I sin innstilling anbefaler fylkeskommunedirektør Tron Bamrud å videreføre dagens organisering mad foretaksmodellen.

Sp og Ap er enige i mye av det som står i innstillingen, men de vil ikke åpent anbefale foretaksmodellen. Dermed fremmet de et alternativt forslag der de nøyde seg med å rose sykehusutvalget med å ha gjort en grundig jobb. Deretter trakk de fram at utvalget mener en alternativ organisering ville ha løst noe av kritikken knyttet til ulike forhold.

- Det er en kjent sak at Senterpartiet er imot foretaksmodellen, men for å få et bredere flertall her, har vi en litt mildere formulering, sa Mari Gjestvang (Sp) da hun fremmet forslaget på vegne av de to partiene.

I forslaget sitt trakk de også fram høringssvaret fylkeskommunen ga til den regionale utviklingsplanen 2040 for Helse Sør-Øst tidligere i år. Der ble det påpekt en del utfordringer med dagens organisering av helseforetakene.

Politisk behandling

Vegard Riseng (H) fremmet et tilleggsforslag på vegne av Høyre og FrP om at en endret finansieringsordning ikke må gå utover offentlig nyskaping og effektiv drift.

Forslaget fikk tre stemmer og ble ikke vedtatt.

Det alternative forslaget fra Sp og Ap fikk flertall med 12 stemmer.

Les sakspapirene PS 98/2023

Om høringen

Sykehusutvalget ble oppnevnt i statsråd i februar 2022. De skulle blant annet se på hvordan sykehusene bør være organisert i framtida.

Det er rapporten fra denne utredningen fylkeskommunen er invitert til å mene noe om.

Les rapporten

Om helseforetaksmodellen

Helseforetaksmodellen ble innført 1. januar 2002. De ble ansvaret for sykehusene flyttet fra fylkeskommunen til staten.

I dag er det fire helseforetak. Innlandet tilhører Helse Sør-Øst.

Formålet med helseforetakene er å sikre gode og likeverdige spesialisthelsetjenester til alle som trenger det når de trenger det.