Tannklinikk på fylkeshuset

Fylkesutvalget mener Lillehammer og Brøttum tannklinikker skal samlokaliseres i fylkeshuset på Lillehammer.

Tannlege undersøker munnen til en ung pasient. - Klikk for stort bilde Mostphotos Det er innstillingen fra fylkesutvalget til fylkestinget, når de skal behandle saken 22. februar.

Lillehammer eller Moelv

Dagens tannklinikker på Brøttum og i Storgata på Lillehammer blir borte.

Pasienter som bruker Brøttum tannklinikk i dag, kan velge om de vil reise til Lillehammer eller om de heller vil til Moelv.

42 millioner kroner

En ny tannklinikk på fylkeshuset har en kostnadsramme på 42 millioner kroner.

Den skal bestå av 11 behandlingsrom i tillegg til et spesielt behandlingsrom for dem med alvorlig tannlegeskrekk og en smitteklinikk med eget ventilasjonsanlegg. Klinikken skal være universelt utformet.

Ferdig i 2024

Planen er å starte byggingen i starten av 2024, og tannklinikken skal stå ferdig i løpet av året.

Lokalene der Lillehammer og Brøttum tannklinikker holder til i dag, er leid. Disse leiekontraktene blir sagt opp så fort den nye klinikken er innflyttingsklar.

Bakgrunn

I februar 2022 bestilte fylkestinget et forprosjekt for en ny tannklinikk i fylkeshuset på Lillehammer. I desember foreslo fylkeskommunedirektøren å jobbe med samlokalisering av Lillehammer og Brøttum tannklinikker. Forprosjektet ble derfor utvidet til også å omfatte Brøttum tannklinikk.

Politisk behandling

Fylkesutvalget stemte enstemmig for innstillingen fra fylkeskommunedirektøren.

Les sakspapirene PS 22/2023