Støtter World cup og ski-NM

Fylkesutvalget gir penger til World cup nordiske grener og ski-NM.

Kvinnelige langrennsløpere i et skirenn - Klikk for stort bilde World cup Lillehammer World cup-arrangementene ble gjennomført i perioden 2. til 11. desember i år på Lillehammer og Beitostølen.

Vil ha søknaden før

Politikerne var ikke begeistret for at søknaden kommer til fylkesutvalget etter at arrangementene var ferdig.

- Det er litt uheldig å bli spurt om å være med å betale etter at det har skjedd. Det hadde vært artigere å si ja før det skulle være, for da hadde jeg følt meg litt mindre bondefanget, sa Truls Gihlemoen (FrP).

Garantiordning?

Han fikk støtte fra både de andre politikerne i fylkesutvalget og fylkeskommunedirektør Tron Bamrud.

- Søknadene bør behandles før arrangementene. Jeg synes det er et greit prinsipp for fremtiden, sa Bamrud og inviterte til en diskusjon med fylkesutvalget om politikerne bør vurdere en garantiordning for underskudd i stedet for å tildele penger uavhengig av hvordan arrangementet går.

Hanne Alstrup Velure (H) syntes ideen til fylkeskommunedirektøren er god, men hun ba om en saksframstilling for å få belyst alle siden av saken.

- Vi skal lage en sak som gjør at vi får gått opp løypa når det gjelder hvordan vi kan bidra best mulig, sa Bamrud.

1,85 millioner kroner

Fylkeskultursjef Randi Langøigjelten kunne forklare hvorfor akkurat denne søknaden kom så sent. Årsaken var av at FIS bestemte at disse arrangementene skulle legges til Lillehammer og Beitostølen så sent at arrangørene ikke rakk å søke i tide.

Hun understreket også hvor viktig disse arrangementene er for Innlandet.

- Her har vi en god mulighet til å kunne markere Innlandet som en framtredende arrangør av viktige World cup-renn over en lengre periode, sa Langøigjelten.

Det er Lillehammer Olympiapark AS og Øystre Slidre arrangementsselskap som står bak arrangementene, og de får til sammen 1,85 millioner kroner.

Langrenn, kombinert og hopp

Til sammen har det vært arrangert 12 World cup-konkurranser innenfor langrenn, kombinert og hopp over de ti dagene i desember. På Lillehammer deltok 700 utøvere fra 30 nasjoner og på Beitostølen 400 utøvere fra 20 nasjoner. I tillegg kommer offisielle representanter, media, publikum og frivillige.

Etter en lang debatt, ble saken til slutt enstemmig vedtatt i fylkesutvalget.

Les sakspapirene PS 151/2022

Ski-NM – langrenn

Vind idrettslag får 350 000 kroner for ski-NM del 1 på Gjøvik 19.-21. januar 2023. Del 1 er distansene på langrenn.

NM på ski har tradisjonelt stor deltagelse fra hele landet med opptil 500 løpere på enkelte distanser og 160 klubblag i stafettene. Det vil også bli ekstra oppmerksomhet rundt mesterskapet siden det er siste mulighet til å kvalifisere seg til verdensmesterskapet på ski i Planica, Slovenia, som starter 22. februar.

- Store arrangementer, som NM på ski, har stor betydning både med tanke på Innlandet som en attraktiv arrangementsregion og som bidragsyter til levende lokalsamfunn. Et slikt arrangement er også med på å styrke og ta vare på frivilligheten, skriver fylkeskommunedirektøren i sin vurdering.

Saken ble enstemmig vedtatt

Les sakspapirene PS 152/2022