Støtter gjenbruksfestival

Fæbrikstad AS får 800 000 kroner til gjenbruksfestival i Vikingskipet.

Ung jente sitter i sofa med en kurv med garn ved siden av og strikker i hvitt garn. - Klikk for stort bildeArrangørene av gjenbruksfestivalen vil inspirere flere til å strikke, sy og hekle. Mostphotos Det vedtok fylkesutvalget tirsdag.

10 000 deltakere på sikt

Årets festival blir arrangert i begynnelsen av september. Planen er at festivalen skal arrangeres årlig. Den skal styrke Vikingskipet som arrangørsted i likhet med det store datatreffet The Gathering.

I år forventer arrangøren 5500 deltakere, mens de på lengre sikt forventer minst 10 000 besøkende innom Vikingskipet i løpet av de to festivaldagene.

Vil inspirere til grønt forbruk

Gjennom denne festivalen ønsker arrangøren å engasjere enda flere til grønnere klesforbruk, inspirere flere til å sy, strikke, hekle, redesigne og kjøpe brukt i stedet for nytt.

Fæbrikstad AS er heleid av Fæbrik AS, som er grunnlagt av blant andre Jenny Skavlan. Fæbrik AS har rundt 800 000 følgere på sosiale medier.

- Positive ringvirkninger

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud mener gjenbruksfestivalen har god forankring i Regional plan for klima, energi og miljø

Han peker også på at festivalen skaper positive ringvirkninger blant annet i form av å profilere Hamarregionen som reiselivsdestinasjon og Vikingskipet som arena for nasjonale og internasjonale arrangement.

I tillegg skal arrangøren bruke lokale aktører for å gjennomføre festivalen, noe Bamrud mener vil skape verdier for regionen.

Ville gi mer penger

- Dette er spennende, nyvinnende og veldig i tiden. Dette kommer til å få stor oppmerksomhet. Da er det viktig for Innlandet å ta den posisjonen som det stedet hvor ting kan brukes på nytt, sa Rune Øygarden.

På vegne av Høyre fremmet han forslag om å gi hele summen arrangøren hadde søkt om, som var 1 million kroner. Fylkeskommunedirektørens innstilling var på 800 000 kroner.

Pål-Arne Oulie (Sp) fremmet et tilleggsforslag til fylkeskommunedirektørens innstilling der han blant annet presiserer at festivalen skal bruke regionale varer og tjenester.

Innstillingen ble vedtatt

Senterpartiets tilleggsforslag fikk fem stemmer og falt

Kun Høyres to representanter stemte på sitt eget endringsforslag.

Dermed var det fylkeskommunedirektørens innstilling som ble vedtatt med 12 stemmer.

Les sakspapirene PS 105/2023