Rådhusteateret får 10 millioner kroner

Gjennom å omdisponere noen av fondene, har politikerne funnet penger til blant annet rådhusteateret i Kongsvinger.

En hvit blid teatermaske og en trist maske i gull - Klikk for stort bilde Mostphotos Fylkestinget behandlet onsdag budsjettjusteringer for 2023.

I tillegg til å fordele ekstra midler knyttet til revidert nasjonalbudsjett, omdisponerte politikerne noen av fondene for å finne penger til konkrete prosjekter.

17,7 millioner kroner omdisponert

Det var Hans Kristian Enge (Ap) som på vegne av Ap, Sp, SV, MDG, Pp, KrF og Venstre fremmet et forslag som blant annet innebar å omdisponere noen av de fylkeskommunale fondene til andre formål. Til sammen dreier det seg om 17,7 millioner kroner.

Bakgrunnen for at omdisponeringene skjer nå, er at en politisk arbeidsgruppe har hatt en gjennomgang av fondene. Omdisponeringene fra denne gjennomgangen ar blitt innarbeidet i budsjettjusteringssaken.

Gjennomgangen av fondene ble behandlet som en egen sak: PS 33/2023.

Rådhusteateret

Av de 17,7 millioner kronene fra fond, setter fylkestinget av 10 millioner kroner til rådhusteateret i Kongsvinger.

Dette er midler som har ligget inne, men som ble inndratt i forbindelse med salderingen av fylkesbudsjett 2023-2026.

- Vi ønsker å satse på kultur i hele fylket. Rådhusteateret må oppgraderes, og det gjøres store satsninger på kultur i Kongsvingerregionen. Da må vi gjøre disse omprioriteringene, og det forplikter vi oss til, sa Iren Carlstrøm (Ap).

Bredbånd og museum

2 millioner kroner setter politikerne av til bredbåndsatsing og 4 millioner kroner til Norsk Skogfinsk Museum.

Dessuten setter de av 1,5 millioner kroner til elevtjenesten. De siste 200 000 kronene går til prosjektet med å få villreinfangsten som verdensarv.

Mer penger i revidert nasjonalbudsjett

I revidert nasjonalbudsjett legger regjeringen opp til at kommunesektoren får beholde de økte skatteinntektene og i tillegg blir kompensert for den ekstraordinære kostnadsveksten gjennom økt rammetilskudd.

Av rammetilskuddet til fylkeskommunene får Innlandet fylkeskommune 78,1 millioner kroner.

I sum blir budsjettet for frie inntekter oppjustert med 142,5 millioner kroner, som også er inkludert økt skatteanslag og inntektsutjevning på 64,4 millioner kroner.

De økte frie inntektene går til å dekke økte utgifter som følge av lønns- og prisvekst. Det meste går til dekning av ekstraordinære høye pensjonsutgifter i 2023. I tillegg bruker vi penger fra fond for å dekke opp pensjonsutgiftene.

Ekstra penger til fylkesveg

I justert budsjett for 2023, gir politikerne også over 26 millioner kroner for å dekke økt prisvekst for fylkesveger, noe som samsvarer med innstillingen fra fylkesutvalget og forslaget fra fylkeskommunedirektør Tron Bamrud.

Han har ikke funnet rom til å dekke den økte prisveksten på andre områder.

Ulovlig vedtak

Kommunal- og distriktsdepartementet har gjort en lovlighetskontroll av vedtaket som hovedutvalg for utdanning fattet i april 2022 om endelig tilbudsstruktur for skoleåret 2022/2023.

Hovedutvalget vedtok å sette i gang 12 tilbud der normtallet ikke var oppfylt. Det viser seg at dette vedtaket ikke var lovlig fordi kostnadene var 9,2 millioner kroner over rammen på 10 millioner kroner som var bevilget fra fylkestinget til dette formålet.

Dermed blir disse 9,2 millionene etterbevilget til rammeområde kompetanse i revidert budsjett, og dette dekkes fra generelt disposisjonsfond.

Verbalforslag

I tillegg til å omdisponere fond til konkrete tiltak, hadde de sju partiene flere verbalforslag blant annet om satsing på brearkeologi og kollektivtransport. De samme partiene unntatt Sp foreslo også at Innlandet fylkeskommune skal jobbe videre for å vurdere om Glomma-laksen skal få svømme fritt i hele Glomma opp til Os i Østerdalen.

Maria Nilsen Aksberg (R) fremmet et vebalforslag på vegne av Rødt, KrF, MDG, Pp, SV og Ap om å be fylkeskommunedirektøren utrede blant annet hvordan vi klarer å følge opp avtaler og kontrakter og kravene i anskaffelsesreglementet og finansreglementet før budsjettbehandlingen i desember.

Politisk behandling

Hanne Velure mener disse partiene blander sammen saker.

- Det er helt avgjort noen av disse tiltakene vi kunne støttet, dersom de hadde vært fremmet på rett tidspunkt i rett sak. Men dette mener jeg er en sammenblanding av saker som burde vært behandlet i saken om rammene for fylkesbudsjett 2024-2027 sa hun og varslet at Høyre ville stemme imot både forslagene lagt fram av Hans Kristian Enge og Maria Nilsen Aksberg.

Det var likevel disse forslagene som fikk flertall i fylkestinget og dermed ble vedtatt.

Les sakspapirene PS 29/2023