Penger til senter for beredskap og helseindustri

Fylkesutvalget gir 600 000 kroner til etablering av et nasjonalt senter i Elverum og Åmot.

Person med smitteverndress, briller, munnbind og hansker - Klikk for stort bildeMed etableringen av Norsk senter for beredskap og helseindustri ønsker Elverum kommune blant annet å redusere risikoen for å gå tom for smittevernutstyr. Mostphotos Målet med å etablere Norsk senter for beredskap og helseindustri, er å bidra til bedre legemiddelberedskap og til å etablere og utvikle legemiddelindustri i Norge. Dessuten skal senteret bistå kommuner og bedrifter med beredskapsarbeid, der det er behov.

- Her er det virkelig en mulighet for å ta en nasjonal posisjon. Dette med beredskap og helseindustri er jo høyaktuelt, sa Mari Gjestvang (Sp) og roste Elverum kommune for initiativet.

Forprosjekt

Kommunen har med både nasjonale og regionale samarbeidspartnere gjennomført et forprosjekt der de har undersøkt om det er behov for et slikt senter.

Konklusjonen fra forprosjektet er at sentrale aktører som stortingsrepresentanter, regjering og departementer er positive. Derfor ønsker Elverum kommune og samarbeidspartnerne å videreføre prosjektet.

Finansiering og nettverk

Konkret skal de på kort sikt jobbe med å sikre statlig finansiering av senteret, de skal jobbe med å bygge nettverk og få avtaler med helseindustrien.

Dette kan for eksempel være bedrifter som produserer legemidler og smittevernutstyr.

Analyser og trening

De skal også planlegge og utvikle beredskapsøvelser.

Høgskolen i Innlandet åpner et senter for ledertrening på Rena i denne høsten. Norsk senter for beredskap og helseindustri ønsker å bruke disse lokalene til å tilby trening til offentlige og private aktører. Det vil være aktiviteter som risikoanalyser og trening på ulike hendelser som kan oppstå.

Senter på plass innen 2026

På lang sikt er målet å etablere det nasjonale senteret for beredskap og helseindustri innen 2026.

Senteret skal samarbeide med andre aktører regionalt og nasjonalt for å styrke helseberedskapen i hele landet. Senteret skal også i samarbeid med andre bidra til å sikre og etablere norske arbeidsplasser innen legemiddelindustrien og produksjon av smittevernsutstyr og annet medisinsk utstyr.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt