Penger til ni kommunesentre

Ni kommunesentre i mindre sentrale kommuner får penger til stedsutvikling.

Oversiktsbilde av Otta sentrum - Klikk for stort bildeOtta i Sel kommune Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule Tilskuddsordningen inngår i handlingsprogrammet til Regional plan for det inkluderende Innlandet.

Målet med ordningen er å gjøre det mer attraktivt å bo og jobbe i og besøke kommunesentre. Ordningen gjelder for mindre sentrale kommuner, det vil si de 36 kommunene i Innlandet med sentralitetsklasse 4, 5 og 6.

18 søknader

Det kom inn søknader fra 18 kommuner. Med bakgrunn i regionale planer og kvalitetskriterier, blir søknader som bidrar spesielt til helhetlig og god stedsutvikling, møteplasser og/eller boligutvikling prioritert.

Mest får Sel kommune til utvikling av Otta med 400 000 kroner. Prosjektet er gamle Otta skole som skal bli et nytt byområde. Kommunen ønsker å se på hvordan dette kan bli et attraktivt område ved å invitere tre firma til en arkitektkonkurranse.

Les sakspapirene PS 99/2023

Saken ble enstemmig vedtatt.

Disse får penger til stedsutvikling

Stedsutvikling for kommunesentre 2023
Sted Kommune Prosjekt Tilskudd i kroner
Bismo Skjåk Mulighetsstudie/stedsutviklingsplan 300 000