Midler til øvingsarena og verdenscup

Energisenteret på Hunderfossen får 1 millioner kroner til øvingsarena for lærlinger.

To personer sjekker et sikringsskap - Klikk for stort bilde Mostphotos Dessuten får Hafjell-Kvitfjell AS 600 000 kroner til gjennomføring av verdenscuprenn i alpint for kvinner.

Det vedtok fylkesutvalget tirsdag.

Praktisk øvingsarena

Energisenteret på Hunderfossen samarbeider med alle nettselskapene i Innlandet om å bygge en praktisk øvingsarena for lærlinger innenfor energimontørfaget. Arenaen skal inneholde alle relevante øvingsoppgaver lærlingene trenger for å bygge grunnleggende kompetanse.

Bakgrunnen for satsingen er at bransjen mangler dyktige energimontører. Bransjen opplever at lærlinger som starter i en bedrift ikke har nødvendig grunnleggende basiskunnskaper for å kunne starte læretiden på en forsvarlig måte.

Behov for styrket kompetanse

Det er bred enighet i bransjen om at det er behov for å styrke lærlingenes teoretiske og praktiske kompetanse.

Tiltaket skal ikke konkurrere med tilbudet i skolen, men snarere være et supplement og en faglig brobygger mellom skole, opplæringskontor og bedrift.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt i fylkesutvalget.

Les sakspapirene PS 16/2023

Verdenscuprenn på Kvitfjell

2.-5. mars arrangerer Hafjell-Kvitfjell Alpin AS verdenscuprenn for kvinner i Kvitfjell. Dette er første gang det arrangeres verdenscuprenn for kvinner i Kvitfjell.

I tillegg er det 30-årsjubileum for verdenscuprenn i Kvitfjell, noe arrangøren ønsker å markere.

Fylkeskommunedirektøren mener at store arrangement i Kvitfjell gir positive ringvirkninger i regionen for reiseliv, næringsutvikling, bostedsattraktivitet og frivillig engasjement.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt i fylkesutvalget.

Les sakspapirene PS 17/2023